popsala učitelka Hanka Svoboda je jako jedna strana mince, druhou stranou je disciplína. Dítě má svobodu ve volbě práce, materiálu, času jak dlouho bude pracovat, místa, kde bude pracovat nebo jestli bude pracovat samo nebo s někým, ale je potřeba udržovat určitá pravidla. Navzájem Bulovka se ve školce respektujeme. Paní učitelka Alena to potvrzuje známou větou Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. Také podle Libní montessori školkou paní učitelky Lucie má svoboda své meze Svoboda souvisí se zodpovědností, uvědomělostí a dodržováním pravidel respekt k druhým. Paní Vychovatelna učitelka Alena se dotkla hlavního pojmu Montessori pedagiky a tím je svoboda. Podle pedagogů, kteří vyplnili moje dotazníky, na otázku svobody a hranic vyšlo najevo, že právě samostatnost je svoboda. Učitelka Pavla má názor, že Svobodu je potřeba chápat jako možnost pracovat SAMOSTATNĚ, za daných pravidel. Pravidla hranice. Všichni pedagogové tedy potvrdili, že i svoboda má své hranice. Konkrétní názor má paní učitelka Zuzana Hranice jsou velmi důležité pro děti, důslednost je velmi důležitá pro rodiče. Děti ve školce Montessori nemají mnoho pravidel, už proto je důslednost učitelského počítání nutná. Malé dítě potřebuje pochopit, co je a co není důležité. Pokud jeden den montessori školky Libeň řekneme, že pravidlem ve školce je, že si dítě po sobě utře stůl samo, druhý den to nesmíme změnit a to i přesto, že máme například jen málo času a sami bychom to zvládli rychleji. Na otázku, zda je svobodné jednání dítěte ve školce dodržováno paní Klára odpověděla
Řekla bych, že pokud je dobře připravené prostředí, tak ani nelze svobodu dítěte nedodržovat. Dítě přijde do prostředí, kde je nastolen určitý řád. Má svobodu ve výběru pomůcek, programu, spolupráci s ostatními, na stranu druhou je však potřeba respektovat ostatní. Právě svoboda ve výběru a možnost volby je pro rozvoj samostatného dítěte hlavní. Pasáž v odborné literatuře Rýdl, s. nám přibližuje svobodu takto Svoboda volby je učí zodpovědnosti tím, že jim dovoluje dělat rozhodnutí a prožívat následky svých činů. Takže svoboda v montessori školky Libeň Montessori smyslu je pozitivní, činorodá a tvořivá. Paní učitelka Eva k tomu říká Svoboda je velmi zásadní, jde o možnost volby, poznávání vlastních tělesných potřeb děti chodí na záchod, kdy potřebují, učí se odhadnout množství jídla, které snědí, když jsou Palmovka unavené, jdou si odpočinout.,Dítě si volí aktivity, pomůcky, místo, čas k práci a mnoho dalšího. Paní Alena dodává Svoboda znamená školka soukromá v Praze 7 Libni