vyplnila sama matka. Společně vyplnilo dotazník viz č. rodičů. Ani v jedné z dotazovaných rodin nevyplnil dotazník sám otec viz č. Shrnutí třetí části dotazníku V této části diplomové práce jsme se zabývali samotným dítětem. Zjistili jsme, že děti ze sledovaných Montessori předškolních zařízení mají stejně rozvinutou fantazii a kreativní myšlení jako jejich vrstevníci, přestože jednou z častých kritik Montessori pedagogiky, je právě potlačování fantazie dětí. Při bližším zkoumání, jsme zjistili, že v dnešní době se již nedodržují ve většině Montessori školek v České republice všechny Montessori principy a tak především v odpoledních hodinách mají ve školách i tohoto typu děti hodiny dramatické výchovy nebo výtvarný kroužek. Předpokládáme, že i v domácím prostředí nejsou pouze pomůcky Montessori a tak se může u dětí rozvíjet kreativita a nedochází k potlačení fantazie, jako dříve. Velmi dobré výsledky byly udávány rodiči v oblasti udržení pozornosti. Jak jsme již uvedli výše, přestože ve všech sledovaných Montessori třídách se s dětmi Bulovka pracuje na zklidnění a nácviku koncentrace a pozornosti, předpokládáme, že takto dobré hodnoty jsou z části zapříčiněny tím, že montessori školek Bulovku rodiče nepoznají, kdy přesně koncentrace začala ochabovat. Co se týká samoobsluhy, děti z Montessori škol se o sebe umějí velmi dobře Vychovatelna postarat, jelikož tyto dovednosti mohou každodenně procvičovat. Také zájmy dětí nám ukázaly, že děti nepracují pouze s Montessori montessori školky Bulovka
materiálem, ale hrají si i s tradičními hračkami, které M. Montessori neuznávala. Z dotazníkového šetření dále vyplynulo, že rodiče montessori školka Bulovky nedodržují ani původní koncepci Maria Montessori, která dětem předkládala nejprve příběhy ze skutečného života a až mnohem později pohádky a bajky. Jako velký problém dnešní doby vidím přesycenost. Chaos, který panuje kolem nás, velmi úzce narušuje vnitřní rovnováhu lidí a pak především dětí. Proto pokládám za velmi důležité, abychom my dospělí, ať už v roli rodičů či pedagogů, dokázali dětem v tomto přetechnizovaném světě připravit klidné prostředí, naučit je plně prožívat každodenní věc, činnost či pocit zvlášť a přitom se nenechat rozptylovat rušivými momenty. V době, kdy žila Maria Montessori se nikdo nezabýval výchovou a komunikací s dětmi Ládví předškolního věku, největší důraz se kladl na univerzitní vzdělání. Hlavním paradoxem však je, že to nejdůležitější období v našem životě je právě od narození do let. To je ta doba, kdy se lidský intelekt, to nejcennější, co člověk má, zakládá a formuje. A Palmovka nejedná se jen o intelekt, ale i všechny složky lidské osobnosti. Montessori, s. Komunikace Komunikace z latinského communicare znamená učinit instalatérech na Praze 8 Bulovce