odpovídat věku dítěte. Dítě je schopno s věcmi manipulovat, přenášet je. Jsou mu volně dostupné a dosažitelné. Prostředí nabízí jednak miniaturní verze např. domácích předmětů, se kterými se dítě běžně setkává v reálném světě. Jsou mu k dispozici také Jahodnice předměty skutečných velikostí, které jsou dětem často dospělými zakazovány. Děti pracují se skutečnými jehlami, nožíky, nůžkami, pinzetami, či skleněným nádobím. Práce s těmito pomůckami je zbavují závislosti na dospělých a učí je vlastní zodpovědnosti. Zelinková, str. Organizace exteriéru a interiéru v Montessori zařízeních Architektura Montessori školy je stejně jako její organizace založena na principu otevřených dveří. Domy dětí, které M. Montessori zřizovala a ve kterých provozovala své pedagogické myšlenky, se Praha 14 navzájem nepodobají. Sdílí však stejnou podstatu, aby se v něm dítě cítilo svobodné a aktivní. Starší domy byly postaveny blíže k přírodě, kdežto novější ve městech. Nezbytnou součástí byly rozlehlé zahrady. Např. Dům dětí v německém Aachenu, vybudovaný okolo Praze východ montessori školce roku byl postaven jako jednopatrová světle šedá, dlouhá budova. V jeho středu se nacházela modrá brána, tou se vstupovalo do malé haly. Hala se nacházela mezi Domem dětí a školní třídou. Spojení obou zařízení do jednoho celku zaručovalo, aby mezi dětmi navzájem a institucemi nevznikla propast. Budova měla menší okna s modrými rámy navenek a s červenými zevnitř. Děti je mohly samy otvírat, byly v bezpečné školka montessori Prahy východ
vzdálenosti od země. Důležitou součástí byla rozlehlá zahrada okolo celého domu. V zahradě byly vysazeny slunečnice, jež dosahovaly k nejnižším oknům. Děti sbíraly slunečnicová semínka a v zimě jimi krmily ptactvo. Nechyběly také ovocné stromy. O zahradu děti pečovaly, jesličky Prahou východ