klade důraz na detail, po jehož poznání dítě teprve dokáže chápat celek. K tomu je ale důležitá fantazie a představivost. Na tu by se mělo zaměřit vzdělávání dětí sedm až dvanáct let starých. Klasické učebnice však požadavky na rozvoj obrazotvornosti tolik neplní. Zejména ve srovnání s metodami Montessori. Děti ve zmíněném věku jsou již schopné porozumět i slovnímu výkladu učitelky. Takže i tento klasický model se zde může objevit, ovšem doplněný vhodnými pomůckami a prostředky. Výklad by měl děti zaujmout natolik, aby k dalšímu studiu již měly vlastní motivaci a touhu po dalším poznání. Helmingová, str. Olga Zelinková uvádí ve své knize, že Maria Montessori rozděluje kosmickou výchovu do tří stupňů Zelinková, str. Orientace na předměty Orientace na celek Rozumové zpracování poznatků o světě Budovec Ad. K duševnímu rozvoji dítěte je potřeba poskytnout předměty, které zprostředkují kontakt s přírodou a společností. Z toho důvodu by dítě mělo být součástí běžného života, nikoliv ho držet stranou, ač v domnění, že tak dítě chráníme. Aby dítě chápalo svět, je Klecany montessori školkách třeba mu dát určitou strukturu. V tom tkví mimo jiné úloha učitele. Tento řád tvoří strukturu kosmu. Od slova kosmos pochází název této vzdělávací oblasti. V řečtině slovo kosmos znamená vesmír. A právě o vesmíru se děti dozvídají již v mateřské škole a značná Výhledy část aktivit v kosmické výchově je věnována vesmíru. Ve věku od tří do šesti let děti předměty nejen vnímají, ale začínají již montessori školky Klecany
chápat také vztahy mezi nimi. Nejde jim tedy jen o jejich název a o pojmy samotné. V tomto období dochází k prvotnímu utváření vztahu ke montessori školkami Klecan světu. Zelinková, str. Ad. Kosmická výchova a její orientace na celek vychází z předpokladu, že ve vesmíru je vše vzájemně propojeno. Jak příroda, tak lidé, nemohou existovat jako izolované prvky, neboť fungují provázaně a zajišťují fungující součást vesmíru. Ve věku Podbaba mezi sedmým a dvanáctým rokem je vzdělávání zaměřeno na detaily, jejichž znalost umožňuje rekonstrukci celků. Nejedná se pouze o teorii, ale pracuje se s konkrétními reálnými předměty. Dále zde hraje důležitou roli již uvedená fantazie. Zelinková, str. Ad. Pokrok, který ve světě nastal ve století, neviděla Maria Montessori ve všech případech pokrokem lidskosti. První světová válka velice silně ovlivnila život a myšlenky Marie Montessori. Tato událost se pro ni stala podnětem k šíření přátelství a tomu uzpůsobené výchovy. Jako poslání kosmické výchovy vidí Montessori jednotu mezi lidmi. Zelinková, str. Příklady pomůcek kosmické výchovy u předškolní výchovy Glóbus pevnina a voda odlišeny hmatově a barevně Mapa světa, mapy jednotlivých kontinentů dřevěné, jednotlivé kontinenty či státy lze vyjmout a klecanský pražský plavali dětech