vývoje a vývojovými potřebami. Současně by mělo podporovat iniciativu, svobodu pohybu a volby práce, určitým způsobem ohraničit aktivity a chránit dítě. Nezastupitelný význam má i osobnost vychovávajícího dospělého. Jeho chováním, myšlením a jednáním je dítě výrazně Chvaly ovlivněno, přejímá vzorce jeho chování. Rodiče, vychovatelé a učitelé kromě organizace prostředí spoluvytváří kvalitu vztahů, podle kterých dospělí a děti žijí. Rýdl, str. Formy průběhu polarizace osobnosti Průběh polarizace pozornosti je popisován jako uzavřený montessori školku Praze 9 pracovní cyklus. Zelinková, str. Fáze přípravy Charakteristický je neklid, hledání, očekávání. Dítě si vybírá činnost, které se bude Praha 14 věnovat. Je vedeno svým zájmem, motivací a vnitřním hlasem. Upoutají ho jak vnější znaky předmětů váha, barva, rozměr, tvar, tak již montessori školkou Praze 9 ve vědomí zafixované zkušenosti a vědomosti. Jestliže již dítě nalezne zajímavou činnost, vnitřně se na ni připravuje, shromažďuje předměty. Dospělý poskytuje dítěti pouze nepřímou pomoc, upozorňuje na jevy, předměty. Zelinková, str. Fáze velké práce Během této fáze se dítě zcela koncentruje na vybranou činnost, soustředí veškerou svou energii na zdolávání překážek a dosažení cíle. Opakovaně provádí činnost, aniž by se nechalo rušit vnějšími vlivy z okolí. Činnost opakuje tak dlouho, dokud nedosáhne vnitřní nasycenosti. Dítě si v průběhu práce osvojuje poznatky a dovednosti. Zde platí čím je koncentrace vyšší, tím jsou osvojené poznatky trvalejší. Fáze velké
práce by neměla být přerušena a dítě by jí mělo projít alespoň jednou denně. S ohledem na věk a potřeby dítěte je časové trvání této fáze individuální. Zelinková, str. Fáze doznívání Fáze nastane, když dítě ukončí svou koncentraci, uklidí všechny předměty, se cvičily těhotné Prahou 9