senzitivních fází Šebestová, Švarcová, str. a Pomalý začátek b Vrchol je velmi snadno pozorovatelný c Pomalé odeznívání Druhy Vltavská senzitivních fází Šebestová, Švarcová, str. a Fáze řeči b Fáze řádu c Fáze tříbení smyslů d Fáze fascinace malými věcmi e Fáze sociálních vztahů f Fáze pohybu Senzitivní fáze řeči probíhá zhruba od narození do šesti let. Vědomě dítě vyslovuje slova okolo Letná prvního roku života. Postupně roste jeho slovní zásoba. Je schopno vyslovovat věty, které nejsou gramaticky správné. Okolo čtyř let již používá jazyk vědomě a používá jej k řešení problémů. Základy čtení a psaní jsou děti schopny si osvojit mezi čtvrtým a šestým rokem života, pokud nejsou vystaveny tlaku ze strany dospělých. Senzitivita pro pořádek, čímž je myšlen určitý řád, v němž dítě vyrůstá, probíhá od narození do tří let. Smysl pro vnější řád mu umožňuje orientovat se v chaosu světa. Na základě vnějšího řádu montessori školkách Prahu 7 si posléze vytváří svůj vnitřní řád, vnímá a lokalizuje své tělesné funkce. Dítě potřebuje řád v prostředí, v čase a ve vztahu dospělého k dítěti. Řád v prostředí je důležitý pro orientaci ve vztazích mezi věcmi a věcmi a lidmi. Dítě se těší na to, že věci, které zná, nachází stále na stejném místě. Šebestová, Švarcová, str. Stejně tak je důležité, aby dítě skrze řád v čase prožívalo denní rytmus, kdy spí, kdy jí, kdy si hraje. Ve vztazích s dospělými se dítě orientuje ve společenských rolích. Skrze smyslové montessori školky Praha 7
vnímání, zkoumáním, porovnáváním, tříděním získává dítě poznatky o věcech kolem sebe. Nachází se tedy ve fázi vytříbení Florenc smyslů. M. Montessori v této oblasti zavedla pojem stereognostický smysl. Jedná se o svalovou činnost, při níž si dítě vytváří představu montessori školky Praha 7 o předmětech, jejich vlastnostech tím, že ohmatává bez užití zraku jak didaktický smyslový materiál, tak předměty denní potřeby. Váha, velikost, povrch, teplota těles. Šebestová, Švarcová, str. Zhruba od měsíců do roku trvá fáze fascinace malými věcmi. Dítě svůj zájem obrací i na malé předměty. Chce si na vše sáhnout, dávat do úst. V rozmezí od let do let dítě nápodobou dospělých přejímá Prahy 7 školka montessori společenské způsoby. Nachází se ve fázi učení sociálnímu chování, mělo by si osvojit oslovení ve společnosti, jak se představit. S vývojem manuální zručnosti, zvládáním chůze, běhu a zlepšováním rovnováhy se u dítěte projevuje citlivost pro pohyb. Nejprve se jedná