na opačné místo, kde větve vyrůstají z kmene stromu. Housenka je obdařena citlivostí na světlo, které ji táhne. Jde tedy za světlem až na konec větve, kde jsou nejmenší lístky. Zvláštností je, že jakmile se promění v jiný druh, citlivost na světlo ztrácí. Tento instinkt odumírá, svou roli už splnil. Marie Montessori tuto myšlenku převzala a na základě pozorování definovala senzitivní fáze i v dětském vývoji. Jedná se o fáze, které trvají dočasně a umožňují dítěti získání určitých schopností. Vyznačují se citlivostí, Červený vrch vnímavostí, připraveností pro podněty různého charakteru. Senzitivní fáze trvají jen určitou dobu, ať už jsou využity nebo ne, Petřiny senzitivita po určité době zmizí. V rámci senzitivní fáze je možné dosáhnout nejvyšší možné úrovně osvojených dovedností a to s montessori školkami Prahou 6 minimální námahou. Po odeznění senzitivní fáze to již v takové míře není možné a člověk se už jisté věci tak jednoduše nenaučí. Senzitivní fáze jsou univerzální, vyskytují se u všech národů i ras při vývoji dítěte. Dospělý nemůže z vnějšku na tato citlivá období zapůsobit, nemůže je ani ovlivnit. Může jen dítě pozorovat a dát mu v připraveném prostředí to, co v této fázi potřebuje. Šebestová, Švarcová, str. Charakteristika senzitivních fází ve vývoji člověka Tři základní senzitivní fáze ve vývoji Zelinková, str. a let toto období je označováno jako tvořivé a konstruktivní má základní význam pro budování základů osobnosti a pro vývoj inteligence Prahy 6 montessori školkách
dělí se na dvě etapy roky vyznačuje se citlivostí pro pohyb, pro pořádek řád a řeč převládá zde fyzické přizpůsobení, kdy podněty z vnějšího světa pronikají do duševního života a formují ho let to, co dítě v první fázi vstřebalo, teď analyzuje označuje se jako přechod od nevědomého tvůrce k uvědomělému pracovníkovi vlivem aktivní činnosti dochází k vývoji sebeuvědomění v souvislosti se smyslovým vývojem dochází k osvojení pohybových a řečových dovedností postupně se zdokonaluje psychická i fyzická stránka osobnosti charakteristická je senzitivita pro společný život mezi dětmi, touha být součástí skupiny b let poměrně stabilní etapa s dominancí plavání s kojenci Praha 6