činnosti, ale nabídnout mu další činnosti, mezi kterými si může dítě vybrat či odmítnout. Nikdo nemůže růst za dítě Montessori, s. Je Bílá Hora tedy již jasné, že k tomu, aby došlo k fenoménu pozornosti, je zapotřebí svobodné volby a správně připraveného prostředí. Dalším neopomenutelným aspektem je jednota smyslového a tělesného rozvoje. Pro smyslový rozvoj je nutný právě výše zmiňovaný výběr hraček Petřiny různých tvarů a funkcí rozvíjející dítě v jeho senzitivní fázi. U pohybových aktivit Marie Montessori hovořila o duchovní energii. Dítě si pohybem utváří své sebevědomí a prosazuje tak i svoji vůli a osobnost. Polarizace pozornosti je tedy možná jenom tehdy, pokud je činnost dítěte podložena jak duševní, tak pohybovou a smyslovou aktivitou. Pohyb dítěte by tedy neměl být vnímán jako rušivý element, ale naopak jako element motivující a nezbytný. Pro někoho může být překvapením, že právě opakování činnosti k jeho zdokonalení je pro dítě přirozené a není nutné je k tomuto nutit. Dítě samo vyžaduje opakování činnosti, dokud není přesvědčeno, že ho již práce školka montessori Liboci nerozvíjí. Rýdl, Různost věkových skupin Montessori pedagogika odmítá rozdělování podle ročníků. Prosazuje smíšené věkové třídy, montessori školkami Liboci kdy starší děti pomáhají mladším a mladší se od starších učí. Měla by zde probíhat harmonie a respekt ke každému věku. Často je tento princip nazýván Princip věkové heterogenity. Rýdl, Pozorováním staršího kamaráda se dítě nenásilně připravuje na svoje budoucí
činnosti a často tak chce práci vyzkoušet dříve, než kdyby tomu nebyl přítomen. Starší dítě se potom učí trpělivosti, a také montessori školky Liboc promýšlí, jak mladšímu kamarádovi interpretovat, na co se jej dotazuje. Rozvíjí své myšlení a tím i myšlení druhého. Získává sebevědomí a uvědomuje si, co již umí. Je známo, že pokud někdo něco vysvětluje a učí, stává se jemu samému tato znalost či činnost jasnější. Nikdy jindy se nenaučíte více než při vyučování druhých, zvláště, když žáci nezvládají problém příliš dobře. Jejich potíže pro vás působí jako kontrola chyb a podněcují vás k získávání nových poznatků a argumentů Rýdl, s. Dalo by se očekávat, že skupina dětí ve třídě bude malá, neboť je to nutné pro pozorování individuálního přístupu. Je však pravdou, že Montessori prosazuje početnější skupiny, a to z důvodu větší rozličnosti charakterů. Třída může mít až dětí, avšak záleží to na zkušenostech a Liboc montessori školkách schopnostech pedagoga. Tento počet je dokonce uváděn jako ideální. Pojednání o tom, kolik taková skupina vyžaduje vychovatelů nebo Vypich vyučujících ale chybí. Rýdl, s. Nyní je počet dětí ve školkách Montessori však mnohem menší. Rodiči je vyžadována malá skupinka instalatéry u Prahy 6 Liboce