druhé děti nebo se jim posmívá a nadává jim, aby je tak vyřadilo ze hry. Všechno chce dělat tvrdošíjně samo bez jakékoli pomoci, ale když přijde nějaký problém, rozčílí ho to až na pokraj zuřivosti Allen, Marotz, Osobnostně sociální vývoj pětiletého dítěte V pěti montessori školky Bílá Hora letech se dítě rádo kamarádí a uzavírá zvláštní přátelství s jedním nebo dvěma dětmi. Obvykle je štědré a velkorysé. Rádo si Bílá Hora hraje ve skupině s jinými dětmi a věnuje se kolektivním činnostem. Dělí se o hračky, ochotně se střídá a hraje si kooperativně s ostatními. Pětileté dítě se vůči menším dětem, těm co se přihodilo něco ošklivého, a zvířatům cítí velkou náklonnost a chová se k nim ochranitelsky. Rádo vypráví vtipy, baví a rozesmává ostatní. V tomto věku dělá dítě téměř vždy to, co po něm chtějí dospělí, a odpovědně plní věřené úkoly. Nadále potřebuje povzbuzení a dodání pocitu jistoty. Pětileté dítě se lépe ovládá a montessori školku Bílou Horu neprožívá již tak výrazné emoční výkyvy. Rádo se chlubí svými úspěchy Allen, Marotz, Alternativní pedagogika V této kapitole se nejprve zmíníme o alternativní pedagogice obecně, první podkapitolou ji stručně charakterizujeme a poté popíšeme její vztah k ostatním Vypich druhům škol. V poslední podkapitole pak shrneme vývoj Montessori pedagogiky v České republice. Obecný náhled rozlišuje školu klasickou a alternativní. Jedná se však o rozdělení do jisté míry zavádějící. Do zavedení povinné školní docházky bylo vzdělání záležitostí
elit. Vychovatel ve šlechtické rodině se plně věnoval přípravě často i jediného dítěte na budoucí politicko vojenskou dráhu bez ohledu