novorozeneckého věku. Ale teprve v předškolním období dítě výrazněji přejímá ve svých zájmech a postojích převládající mužské či ženské chování, s nímž se dítě pod tlakem sociokulturního vlivu postupně ztotožňuje Langmeier, Krejčířová, Vágnerová, Ve letech montessori školky Homolka už děti vědí, že jejich pohlavní identita je trvalým znakem a že se nikdy nezmění. Vědomí pohlavní identity se na konci tohoto období projeví důrazem na určitou úpravu zevnějšku, děti odmítají oblečení a věci typické pro opačné pohlaví Atkinson a kol., Vágnerová, Vrstevníci prosazují dodržování sexuálního stereotypu mnohem silněji než rodiče a to především chlapci, kteří kritizují jiné chlapce Atkinson a kol., Přijetí mužské či ženské identity se projevuje i postupnou diferenciací dětské hry. L. Steiberg a J. Belsky shrnují výsledky různých výzkumů a uvádějí, že se chlapci v průměru chovají ve hře agresivněji a projevují více fyzické aktivity, jejich hra montessori školkách Homolky bývá hrubší a častěji se pokoušejí nad svými vrstevníky dominovat. Chlapci mají sklon reagovat fyzickou silou, bývají zvědavější a více motivovaní k průzkumné aktivitě. Předškolní dívky se projevují jako submisivnější, bázlivější, s větším respektem k Homolka sociálním normám a lepší sebekontrolou, než jakou bylo při výzkumech možné vidět u chlapců Vágnerová, Osobnostně sociální vývoj Vypich tříletého dítěte Tříleté dítě je vstřícné, přátelské, často se směje a snaží se zavděčit. Dává najevo náklonnost k mladším
dětem a soucit s dětmi, kterým se stalo něco nepříjemného. Ve třech letech dítě sleduje, jak si ostatní hrají a začíná se váhavě přidávat ke skupinovým činnostem. Často si ještě hraje paralelně s nimi. Při hraní používá předměty symbolicky, zapojuje představivost Homolce montessori školkami a fantazii. V tomto věku si dítě brání vlastní hračky a majetek. Již chápe, v čem spočívá střídání, ale ne vždy je ochotné se střídat. Tříleté děti dokáží vydržet poslouchat příběh až deset minut bez přerušení. Neruší ostatní, kteří poslouchají a zlobí se, když někdo ruší je. Často si mluví sami pro sebe. Ve třech letech může mít dítě stále svůj oblíbený polštářek tzv. mazlík nebo Bílá Hora jinou hračku, u které hledá útěchu. Někdy ho trápí noční můry a bojí se tmy, příšer nebo ohně Allen, Marotz, Osobnostně sociální vývoj čtyřletého dítěte Ve čtyřech letech je dítě společenské, otevřené, přátelské, někdy překypuje až přílišným nadšením. V montessori školky Homolka tomto věku již dítě spolupracuje s ostatními, podílí se na společenských aktivitách. Uzavírá přátelství s dětmi, se kterými si hraje.