školství jsou léta století, kdy se prosazuje svobodná výchova a nezávislost škol na státu. V tomto období vzniká většina reformních pedagogických škol, jako je Waldorfská, Daltonská či Montessoriovská pedagogika. Maňák, Rysy alternativních škol Nejdůležitějším rysem Blatiny alternativních vyučovacích metod je zaměření na žáka a jeho potřeby. Alternativních škol je několik a je těžké najít dokonale stejné rysy. Je však známo, že v století byl učitel autoritou, která si často pořádek urovnala fyzickými tresty či ponižováním žáka. Individuální přístup k dítěti byl minimální a vše mělo pevná pravidla, která se musela stádovitě dodržovat. Humanizace a alternativní školy a školky přináší změnu. Učitel je v roli poradce a přítele dítěte. Svoboda a svobodomyslné jednání dítěte je důležitým Praha 17 prvkem. Maňák, Respektování osobnosti žáka, jehož předpokladem je vzájemná důvěra a úcta učitele a žáka, přehodnocení vztahů a vyloučení pocitů nadřazenosti učitele, jeho moci, převahy a nedotknutelnosti. Svobodová, Jůva, s. Učitel netrestá fyzicky, ba naopak se montessori školkách Zličína snaží dítě motivovat k lepšímu výkonu a posléze ho dostatečně podpořit a pochválit. Důležitý je již pozitivní nadhled před výkonem dítěte. Původní konkurenční boj mezi žáky nahrazuje kooperace. Vyučující se soustředí na budování přátelských vztahů, které montessori školkami Zličínu začínají na vzájemné pomoci, jíž dosáhnou společnému dokončení úkolu. Pamětní učení se částečně nahrazuje možností osahat si
či reálně poznat danou věc. Další zásadou je také to, že škola je tu pro děti a ne naopak. Maňák, s. Funkce a typy alternativních škol montessori školky Zličín Důležité není znát pouze vlastnosti, ale také funkce alternativních škol. Ty Jan Průcha pojmenovává v jednom ze svých titulů. Funkce Lužiny kompenzační nahrazuje to, co tradiční školka či škola nemůže nabídnout. Alternativní školka či škola se snaží zaměřit na uspokojení konkrétní žákovy vzdělávací potřeby, o kterou se běžná školka příliš nezajímá. Průcha, Další funkce je diversifikační, která se Luka zabývá pluralitou vzdělávání. Žák by měl mít možnost výběru, jaký typ školy a vzdělávání preferuje. Diversifikační funkce by právě toto měla zajišťovat. Průcha, Poslední a nejdůležitější je funkce inovační, díky které jsou alternativní školy tak oblíbené. plavání s dětmi Prahou 5 Zličínem