reprezentovat a objevit sociální život a proces Svaříček, Seďová a kol, Konkrétně v mém případě se jednalo pozorování přímé, montessori školce Hlubočep otevřené a nestrukturované, což mi dávalo možnost otevřenosti k neočekávaným situacím Svaříček, Seďová a kol, Při pozorování jsem Barrandov si vytvářela podrobné terénní zápisky a nafotila několik fotek, jejichž ukázky přiložím do příloh na konci práce, a k jejichž publikování jsem dostala povolení mateřské školy. Mateřská škola Montessori Než se rozepíšu o výsledcích a cílech výzkumu, stručně představím mateřskou školu, ve které výzkum probíhal. Montessori existuje již od roku jako první soukromá mateřská škola v České republice a od září je zařazena v síti mateřských škol Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Prioritou této mateřské školy je vytváření oázy klidu a pohody pro děti. Ve škole se nachází tři třídy s nízkým počtem dětí a rodinným charakterem, což zajišťuje individuální přístup ke každému dítěti. Mateřskou školu navštěvují děti ve věku let a třídy jsou věkově smíšené Klukovice Mateřská škola Montessori, Prostředí je uspořádáno tak, aby umožnilo dítěti zkoumat a učit se samostatně, bez vnější pomoci. Všechny montessori školky Hlubočepy pomůcky se nachází nejvýše ve výšce dětských očí, aby si samo mohlo vybrat, s čím bude pracovat, a následně i vrátit věc zpět na místo. Konkrétní třída, ve které jsem prováděla pozorování, je velká a útulná. Zdi jsou namalovány zelenou a oranžovou barvou. Na
jedné zdi je pověšen velký modrý obraz připomínající moře, ve kterém plavou různé druhy ryb a mořských živočichů s fotkou každého dítěte ve třídě s učitelkami. Protilehlá stěna je vyplněna okny polepenými barevnými písmeny a číslicemi. Podlaha je rozdělena na dvě části, pracovní a herní. V první zmíněné jsou stoly a komody s pomůckami. Herní část je oddělena kobercem, v jehož středu je kobercovou