prostředí, setkává, a proto jsou pro něj něčím známé a lákavé. Navíc výrazně rozvíjejí a procvičují u dítěte pravolevou orientaci a prostorovou představivost, jež jsou velice důležité pro nácvik čtení a psaní, dále jemnou motoriku, lateralitu, koncentraci, samostatnost, montessori školkami Luka koordinaci a udržování pořádku. Mezi suché aktivity patří přesypávání, strouhání mýdla, mrkve či sýra, hledání různých předmětů v hrachu, strouhání, nabírání lžící, přemisťování předmětů pinzetou, třídění různých materiálů, např. různých Luka druhů korálků, látek, přírodnin, vážení, přemisťování předmětů kleštičkami na cukr, řazení dle velikosti či barev, práce s magnetem, prostírání stolu, drcení skořápek či piškotů, krájení zeleniny a ovoce, řezání dřeva, apod. Mezi mokré aktivity pak řadíme nejrůznější přelévání z jedné nádoby do druhé, umývání a utírání nádobí, šlehání mýdla a výroba bublin, práce s cedníkem, montessori školky Luka trychtýřem, nácvik správného umývání rukou, přemisťování tekutiny pomocí kapátka, apod. Prostřednictvím těchto aktivit dítě též výrazně rozšiřuje svou aktivní a pasivní slovní zásobu, jelikož se seznamuje s řadou různých nástrojů, předmětů a činností, které Praha 13 dříve neznalo nebo si nebylo jisté, jak je pojmenovat. Zároveň rozvíjí své řečové dovednosti i z gramaticko syntaktického hlediska, kdy se učí správně skloňovat např. jedna miska a dvě misky, časovat, apod. Smyslová výchova obsahuje materiál, který dělíme na pomůcky
sloužící k rozlišování rozměrů, barev, tvarů, teploty, vůně, zvuků a tónů, povrchů a struktur a váhy či chutí. Každý takový materiál v sobě nese základní vlastnosti jako je kontrast, izolace jedné vlastnosti, párování a kontrola chyby Ludwig, H., Rýdl, K., Prostřednictvím těchto pomůcek dítě nerozvíjí jen dané smysly, ale i jemnou motoriku, koncentraci, myšlení a paměť. Výrazně si Lužiny rozšiřuje i slovní zásobu, kdy se učí novým pojmům zejména z oblasti přídavných jmen, kdy se učí rozlišovat a pojmenovávat dané předměty dle jejich typických vlastností např. velká kostka a malá kostka, hrubá destička a jemná destička, těžká koule a lehká koule, červený kvádr a zelený kvádr, studený a teplý, největší a nejmenší, apod. Samozřejmě zároveň tříbí i správnou výslovnost na základě opakované sluchové vazby, gramatická pravidla a v neposlední řadě i porozumění řeči, apod. K procvičování zrakového vnímání dětské cvičení nedaleko Prahy 5 Luk