učení je věcí primární, kdežto vyučování věcí sekundární. Připravené prostředí není však jenom o materiálu, ale i o tom, jak dáváme dítěti možnost se rozvíjet. Musíme jej brát jako dítě a dát mu prostor chápat svět podle období, kterým si zrovna prochází a podle jeho duševní vyzrálosti. Jeho svět je úplně jiný, než svět dospělého. Úloha učitele však i zde má svou roli. Učitel pozoruje Šárka jednání dítěte a dává mu tím prostor na otázky a dále se jej snaží motivovat k pokračování v práci. Není však dobré jej příliš montessori školku Dejvicím ovlivňovat, spíše mu dát radu, jak situace řešit. Naším vodítkem musí býti duše dítěte, a máme se snažiti, abychom vše, co by jakkoli tlumivě mohlo působiti na vývoj dítěte, výchovou hleděli odstraniti Sajdová, s. Pedagog má zodpovědnost za správně připravené Hanspaulka prostředí, které souhlasí s momentální náladou dítěte a jeho věkem. Poté se stává také součástí tohoto prostředí jako přítel a rádce. Mělo by být samozřejmostí, že prostředí musí být bezpečné a motivující k činnosti. V běžné školce je možné vidět odměny a tresty, v Montessori školce ne. Zákazy a příkazy utlačují a tlumí vůli, kdežto samočinnost ji povzbuzuje a upevňuje. Sajdová, str. Pouze montessori školky Dejvice děti porušující pravidla, jsou na chvíli oddělené od skupiny kamarádů, ale dostanou svoji oblíbenou hračku a pedagog je k nim laskavý. Dítě samo pochopí, že jednalo nesprávně a má touhu po chvilce vrátit se ke skupině, což je mu dovoleno. Sajdová, Polarizace pozornosti
Pokud je duševně zdravému dítěti dána svoboda volby a časová flexibilita, je možné u něj spatřit až překvapivě dlouhé období soustředěnosti na určitou činnost, obecně známou jako polarizace pozornosti. Sama Marie Montessori uváděla jako příklad svůj výzkum, kterému byla přítomna. Tříletá holčička byla natolik fascinována vkládáním válečků do různě velkých otvorů, že ani nevnímala, že byla i s židličkou přesunuta na stůl, a čtyřiačtyřicetkrát opakovala tuto činnost. Dítě mnohdy dokáže zapomenout na vše okolo něj, jen montessori školky Dejvice aby pochopilo a správně provedlo určitou práci. Václavík, Dítě si samo vybere, v čem se v danou dobu chce realizovat, ať je to již výše zmíněné utírání stolu či hra přelívání vody z jednoho kalíšku do druhého. Můžeme pak vidět maximální soustředěnost a výdrž, kdy dítě touží po pochopení či absolutním osvojení dané činnosti. Je klidné, vnímavé a nechce být ničím rušeno. Pedagogická role je zde plavat dítěti u Prahy 6 Dejvic