odmítla delší konverzaci, avšak dotazník přijali. Kvantitativní výzkum mne nezaujal, neboť chci zjistit konkrétní, širokosáhlé informace. Je pravda, že informace v dotazníku jsou obsáhlé a dostačující pro můj výzkum. Pedagogický výzkum je vědecká činnost zaměřená na systematický popis, analýzu a objasňování edukační reality. Průcha et al., s. Kvalitativní výzkum je založen na fenomenologii a získané informace jsou méně obecné a osobnější, než u kvantitativního dotazování. Termínem kvalitativní výzkum se školka montessori Motol označují různé přístupy metody, techniky ke zkoumání pedagogických jevů, kdy do popředí nevystupuje kvantifikace empirických dat, nýbrž Homolka jejich podrobná kvalitativní analýza. Maňák et al., s. Metody získávání dat a základní přístupy kvalitativního výzkumu Existuje mnoho způsobů, jak můžeme získat data metodou kvalitativního dotazování. Pro výzkum v této bakalářské práci jsem zvolila metodu získávání Motolu montessori školkách dat Dotazník s otevřenými otázkami, která by neměla omezovat respondenta. Dotazník patří mezi nejfrekventovanější metodu sběru dat. Je to většinou soustava předem připravených a pečlivě formulovaných otázek, které jsou promyšleně seřazeny a na něž dotazovaná osoba Vypich respondent odpovídá písemně. Průcha, Dotazník s otevřenými otázkami nenabízí hotové odpovědi, ale dává prostor respondentovi, aby se vyjádřil vlastními slovy a nebyla mu žádná odpověď vnucena. Je pravdou, že respondent nemá dáno, kam až může svoje myšlenky zavést. Je
to častým problémem vyhodnocování. Na druhou stranu výzkum získává díky této volnosti konkrétní odpovědi, které jsou často dále rozřazovány do kategorií pro lepší orientaci. Kladem otevřených položek je, že umožňuje často hlubší proniknutí k sledovaným jevům a montessori školky Motol lépe postihují skutečné mínění respondentů než položky uzavřené. Chráska, s. Aby byl dotazník kvalitní, měl by splňovat požadavky Chráska, Reliabilita Reliabilitou dotazníku se rozumí schopnost dotazníku zachycovat spolehlivě a přesně zkoumané jevy. Chráska, s. Reliabilita je důležitým předpokladem pro validitu dotazníku. V kvantitativním výzkumu se zkoumají spíše specifické než typické situace, montessori školky Motol proto není možné při něm vyhovět známému požadavku na zjišťování reliability replikovat výzkum. Gavora, Validita by měla být silnou stránkou kvalitativního dotazníku, zatímco reliabilita naopak. Validita Dotazník by měl opravdu zjistit informace, pro které byl vytvořen. Je pravdou, že posuzování dotazníku bývá často subjektivní. Je také pravda, že výsledky a správnost záleží nejen na otázkách, ale také na respondentech. Někteří lidé odpovídají úzkostlivě přesně a pravdivě, jiní přistupují k odpovědím volněji, přibarvují odpovědi. plavat kojenec v Praze 5 Motole