že tato kompetence, kterou lze chápat obecněji jako schopnost inhibice, je důležitým faktorem kognitivního vývoje v dětském věku Vágnerová, Rodiče a vychovatelé tedy nejlépe dítěti porozumí, když se připojují k jeho hře a nechají se vést jeho vlastní iniciativou. Hru nelze rozvíjet tak, že ji dětem nařídíme anebo že jim vnutíme svou organizaci. Lze je podporovat a rozvíjet jedině tak, že hru umožníme tak, jak ji sami iniciují Langmeier, Krejčířová, Pojem času se rozvíjí pomalu. V závislosti na egocentrismu a názorovém montessori školky Butovice konkretismu poznávacích procesů měří dítě čas prostřednictvím určitých událostí a opakujících se jevů, zejména pokud jsou nějak montessori školky Butovice subjektivně významné. Prezentismus v nazírání světa se projevuje koncentrací na přítomnost, dítě je vázané na aktuálně vnímané Butovice dění. Má tendenci přeceňovat délku časového intervalu. Aktuální významnost nějakého dění přispívá k subjektivnímu zkreslení představy o jeho trvání, tj. jeho časové dimenze. S tím vším souvisí i vztah dítěte k času není pro ně důležitý a mnohdy je spíše obtěžující. Dítě nespěchá, protože je pro něj významnější přítomnost než budoucnost. Časové pojmy, jako je minulost a zejména Hůrka budoucnost, nemají v tomto věku přesnější obsah Vágnerová, Kognitivní vývoj tříletého dítěte Tříleté dítě si rádo prohlíží knihy a předstírá, že čte nebo vysvětluje, co je namalované na obrázcích. Pozorně poslouchá pohádky a příběhy přiměřené jeho věku
a vyprávěné příběhy umí komentovat, zvláště pokud se vyprávění týká domova a rodinných událostí. V tomto věku děti nejvíce baví napínavé příběhy s hádankami a tajemstvím. Tříletým dětem se daří od sebe rozlišit slova, která znějí podobně, a ukazuje na Nové Butovice správná vyobrazení. Dítě ukáže na obrázek, kde je více či méně. Hraje si na jako. Tříleté dítě umí do děrované desky zastrčit osm až deset kolíků nebo šest kulatých a šest hranatých objektů. Dále dítě chápe rozdíl mezi trojúhelníkem, kruhem a čtvercem a umí montessori školkou Butovicemi ukázat na daný tvar. V tomto věku děti třídí předměty podle jednoho logického kritéria. Většinou si za kritérium volí barvu či velikost. Tříleté děti pojmenovávají a určují některé základní barvy, nahlas počítají předměty. Ve třech letech začíná dítě částečně chápat pojem času a trvání. Užívá příslovečná určení času, určité nepochopení však zůstává Allen, Marotz, Kognitivní vývoj čtyřletého dítěte Čtyřleté dítě poskládá do sebe přinejmenším pět skládacích kostek od největší k nejmenší a postaví pyramidu ze šesti kostek. Ke konci čtvrtého roku některé děti poznají osmnáct až dvacet velkých tiskacích písmen a několik jich