také může naučit, bude však k tomu muset vynaložit mnohem větší úsilí a námahu. Nelze však jednoznačně stanovit, kdy u daného dítěte Nové Butovice jistá fáze začne, je to velice individuální, záleží na předchozím psychomotorickém vývoji dítěte, vnějších okolnostech, rodinném prostředí, apod., a proto je nutné dítěti věnovat dostatečnou pozornost a péči, aby bylo možné dané fáze plně využít Ludwig, H., Rýdl, K., M. Montessori rozlišovala šest druhů senzitivních fází a to fázi řeči, fázi řádu, tříbení smyslů, fascinaci malými věcmi, fázi sociálních vztahů a fázi pohybu. Citlivá fáze pro pohyb trvá u dítěte zhruba od jednoho do čtyř let, kdy se pomali učí uchopovat hračky celou rukou, učí se chodit, lézt po schodech, skákat, běhat, zlepšovat koordinaci svého těla, rozvíjet vzájemně hrubou a jemnou motoriku, a to i přes celou řadu prvotních neúspěchů za cenu přibývající nezávislosti a samostatnosti. Citlivá fáze pro řeč probíhá Hůrka zhruba od narození do šesti let. Citlivá fáze řádu probíhá od narození do tří let a největší intenzitu má okolo dvou a půl let. Dítě se v chaosu ztrácí, je bezradné a úzkostné, a proto vyžaduje určitý řád ve svém prostředí, kdy je pak klidné, když např. ví, že danou věc opět najde na stejném místě, dále řád v čase, kdy potřebuje, aby den měl určitý harmonogram a v neposlední řadě i řád ve montessori školky Nové Butovice vztahu k dospělému, což mu umožňuje lepší chápání, přijímání a dodržování daných sociálních rolí. Jasnost ve spojení s montessori školkám Nových Butovicích
místností, časem a osobami poskytuje dítěti oporu, jistotu a orientaci, které potřebuje pro vlastní vývoj Rýdl, K., s. Citlivá fáze fascinace malými věcmi je typická pro děti od zhruba roku a půl do tří let, kdy si zvýšeně všímá malých předmětů, zkoumá je a montessori školky Nové Butovice různě s nimi manipuluje. Citlivá fáze tříbení smyslů je nejintenzivnější od dvou do čtyř let věku, kdy jedinec svými smysly poznává své okolí, učí se vnímat a rozlišovat nejrůznější barvy, tvary, velikosti, chutě, vůně, apod. Citlivá fáze sociálního učení probíhá zhruba od dvou a půl roku do šesti let věku, kdy se dítě učí dodržovat pravidla a přijímat různá opatření při jejich Butovice porušování, chápat podstatu různých sociálních rolí a aspektů, které z dané role vycházejí, atd. Polarizaci lze chápat jako schopnost dítěte dlouhodobě a intenzivně se soustředit na určitou činnost, která jej zaujme při vzájemném zapojení kognitivních, motorických, emocionálních i sociálních dovedností. Normalizaci lze charakterizovat jako určitý proces narovnání, s cílem snížit či odstranit dětské cvičení v Praze 5 Nových Butovicích