klasifikace zrušit Je slovní hodnocení výstižnější než praktické známkování Nechci rozhodovat, co je pro české žáky lepší nebo horší variantou. Proto pouze uvedu některé myšlenky v rámci diskuse o problému známkování a slovního hodnocení z dostupné literatury. Hlavním bodem proti klasifikaci žáků byl špatný účinek a dopad na žákovu psychiku. Žák si kvůli špatné známce může vytvořit averzi proti škole, protože z ní má strach a vyvolává v něm úzkost. Známky také vytváří v žákově mysli napětí, což vede ke snížení jeho výkonnosti. Dále již zmíněné používání podvodů, aby se žák vyhnul špatné známce, a tím pádem i trauma z ní. Důležité také je, že se v běžné základní škole používají známky jako prostředek nátlaku k udržení pozornosti a kázně žáků. Známka je sice odrazem dosažené úrovně vědomostí, ale nemůže zobrazit stav socializace žáka, ani jeho snahu, tvořivost či vytrvalost, na rozdíl od slovního montessori školkám Miškovicích hodnocení, které není svázáno přesnými definicemi, co která známka obsahuje. Dalším bodem proti známkování je rozdíl, co ve známce Miškovicemi montessori školkou vidí učitel a co v ní vidí rodiče žáka, když ji doma ukáže. Typickým příkladem je pak rodičovská reakce jako Uč se, ať máš lepší známky. Což vyjadřuje rodičovský zájem o známku ale ne o to, co se žák ve skutečnosti naučil, nebo co mu to přineslo Kolář Šikulová, Nouzov Košťálová, Miková, Stang, V neposlední řadě bývá známkování odsuzováno také jako zastaralý způsob hodnocení, který již Praha 19
neodpovídá dnešní požadavkům vzdělávání. A proto by mělo být nahrazeno slovním hodnocení. To s sebou ovšem přináší celkovou změnu plavali dětech v Praze 9 Miškovicích