práci s dítětem, tak i skupinových činnostech. Součástí je i popis práce s konkrétními Montessori pomůckami určených k rozvoji komunikačních schopností. Dílčí cíle byly zaměřeny na možnosti současné logopedické intervence v tomto zařízení a nejčastějšího Ládví montessori školku typu narušené komunikační schopnosti. Potřebná data byla získána z polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy mateřské školy Montessori a Ládví zúčastněného pozorování dětí při individuální práci s jednotlivými pomůckami a skupinových činnostech. Vzhledem k metodám, využitých při sběru a analýze získaných dat, se jedná o kvalitativní výzkum. VÝVOJOVÉ ASPEKTY PŘEDŠKOLNÍHO OBDOBÍ Předškolní období Předškolní období je životní etapa, do které z hlediska věku zařazujeme děti od tří do šesti let. V tomto období lze sledovat Vychovatelna řadu výrazných pokroků, které dítě činí ve všech oblastech motorického, kognitivního, emočního a sociálního vývoje. Z hlediska montessori školkou Ládví motorických schopností sledujeme změny v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky a oromotoriky. U hrubé motoriky, která zahrnuje pohyblivost celého těla a velkých svalových skupin, dochází ke zlepšování koordinace, rovnováhy, přesnosti a rychlosti prováděných pohybů. Jemná motorika, jež zahrnuje pohyblivost ruky a malých svalových skupin, je diagnostikována, a zároveň i rozvíjena při manipulaci s drobným materiálem, navlékáním korálků, skládáním puzzlí, mozaik, motáním klubíčka, kreslením, modelováním, stříháním, trháním
či mačkáním papíru. Velice prospěšná je v tomto směru i práce s nestrukturovaným materiálem např. pískem, moukou, válení míčku dlaní po stole, otevírání dlaně postupně po jednom prstu, střídavé ťukání ukazováčkem a prostředníčkem do stolu či zapínání montessori školkám Ládví knoflíků. Tyto činnosti volíme pro zdokonalování spolupráce obou rukou, ruky a oka, laterality, kvality úchopů a přesnosti cílených montessori školky Ládví pohybů Šikulová, R., U grafomotoriky, jak uvádí R. Šikulová s. nejprve začínáme s procvičováním ramenního kloubu, využíváme velké