práce bylo tedy na tuto otázku odpovědět a zjistit, zda můžeme v reálném prostředí vidět specifika Montessori metody. K tomu, abychom mohli správně vytvářet výzkum, posloužila a seznámení s alternativními školami obecně, zakladatelkou metody Marií Montesori, Základy Montessori montessori školky Karlín pedagogiky a rolí učitele ve školce Montessori. Právě učitelé Montessori potom byli nejpřínosnějšími respondenty a také výzkumnými vzorky pro praktický kvalitativní výzkum k této bakalářské práci, díky němuž jsme mohli dojít k závěru a nalézt kladnou odpověď na výzkumnou otázku. Je tedy pravdou, že Montessori pedagogika podporuje rozvoj dítěte celistvě a dává mu dobrý start do života. Dítě se Křižíkova díky senzitivním obdobím zaměřuje na činnost, která je mu právě nejjednodušší a nejzajímavější. Díky trojstupňovému vyučování je pro něj učení hrou a snáze si zapamatuje veškeré informace, přičemž učitel v roli kamarádského průvodce pomáhá a vrací se, pokud dítě ještě nemá informaci osvojenou. Prostředí ve školce Montessori je jedním z nejdůležitějších aspektů pedagogiky. Učitel dbá na Invalidovna to, aby bylo správně připravené, plné lákavých, různorodých materiálů rozvíjejících dětského ducha. Ve třídě najdeme materiály Karlínem montessori školku určené na rozvoj smyslů, přičemž každý z materiálů má svoji funkci a autokorekci. Dítě se stává samostatným a učitel je pouze přihlížející a podává mu pomocnou ruku, jakmile dítě tápe. Pokud však dítě koncentruje veškerou svoji pozornost na práci, může se u
něj objevit polarizace pozornosti, fenomén o který se zajímala Marie Montessori. Dítě pak necháme nerušeně pracovat, než samo přestane, protože již práci ovládá. Dítě na tuto práci potřebuje klidné prostředí, kde nepanuje chaos a hluk, což je v Montessori školkách Florenc běžné. Děti jsou natolik zabrány prací s materiálem, že nemají potřebu křičet či něco ničit. Neočekávají však za svoji činnost montessori školkách Karlínu odměny ani tresty, neboť si Montessori metoda zakládá na tom, aby dítě mělo radost ze svého úspěchu proto, že se něco naučilo a ne proto, že dostalo sladkost. Nepodporuje se rivalita a hlavní je jedinec jako individuum. Každý sám či s pomocí učitele objeví, v čem má silné a slabé stránky. Ve školce můžeme spatřit děti různého věku, což je pozitivum, neboť zde funguje symbióza a děti si navzájem pomáhají a jsou pro sebe přínosem. Problém je u nově příchozích dětí, kteří ještě nejsou normalizované, avšak netrvá to většinou dlouho. Dítě