byla verifikována. Výzkumná teze č. Nejčastějším typem narušené komunikační schopnosti předškolních dětí mateřské školy Montessori je dyslalie. Výzkum potvrdil, že z celkového počtu určité narušené komunikační schopnosti je v největší míře zastoupena dyslalie a to u Pražačka tří jedinců. Vytipováno je ale i dalších minimálně jedenáct dětí s podobnými příznaky. Jelikož příčiny těchto deficitů tkví montessori školky Pražačka zejména v nedostatcích v oromotorice, sluchové percepci, apod., jsou v tomto směru pravidelně realizovány nejrůznější oromotorická, fonační, artikulační, rytmizační cvičení, apod. Je zde však i dítě s diagnózou zavřené rhinolalie na základě adenoidní vegetace montessori školky Pražačka zbytnělé nosní mandle a dítě s vývojovou dysfázií, jehož řeč je stále výrazně agramatická a těžce srozumitelná. Z tohoto důvodu je u tohoto jedince rozvíjena zejména aktivní a pasivní slovní zásoba, artikulace, oromotorika, grafomotorika, percepce, zvládání emocí, udržení pozornosti, atd., s cílem působit efektivně na celou jeho osobnost, aniž by byl zdůrazňován aspekt řeči. Teze č. byla též verifikována. ZÁVĚR Ve své bakalářské práci jsem se soustředila na poměrně aktuální a pro mě i velice zajímavou problematiku rozvoje komunikačních schopností předškolních dětí v mateřských školách Montessori. Tyto kompetence jsou jedním z velice důležitých aspektů Invalidovna školní zralosti předškolního dítěte, a proto je nutné je intenzivně a dlouhodobě, s využitím různých didaktických pomůcek a
materiálů, her a zajímavých činností, rozvíjet a zkvalitňovat. Na základě výzkumného šetření bylo zjištěno, že mateřské školy Palmovka Montessori se svou bohatou a rozmanitou nabídkou nejrůznějších aktivit, činností, pomůcek, apod. dostatečně a efektivně rozvíjejí komunikační kompetence daných dětí po všech stránkách. Mluvená řeč je stimulována z hlediska všech jazykových rovin. V rámci foneticko fonologické roviny se dítě nápodobou učí správné artikulaci, z hlediska morfologicko syntaktické roviny vnímá a fixuje správný slovosled, Jarov gramatickou strukturu vět, skloňování, časování, atd. Z hlediska lexikálně sémantické roviny prohlubuje a dále rozšiřuje svůj slovník hlídám dětech u Prahy 3 Pražačky