běžném životě a samostatnosti. Z nematematických aktivit děti zmínily slovní druhy, což mě poněkud překvapilo. Domnívám se, že slovní druhy se na klasických základních školách probírají ve vyšším ročníku než v první či druhé třídě. A druhou oblíbenou pomůckou je přiřazování názvů k obrázkům. Jedná se o často používanou pomůcku v Montessori. Může zobrazovat různé pojmy z kosmické výchovy montessori školek Úvalech zeměpisné, biologické apod., současně trénuje čtení a přemýšlení. Otázka číslo Pokud jste na předchozí otázku odpověděla ano, z jakého důvodu tak soudíte U sedmé otázky nejprve uvádím pro představu konkrétní odpovědi rodičů, po kterých následuje mé zhodnocení těchto odpovědí. Odpovědi rodičů, jejichž děti navštěvovaly mateřskou školu Montessori Větší důraz na samostatnost, sebedůvěru, osobní zkušenost příčiny a následků. Lepší vzdělávací systém neznám. Pokud se jedná o Montessori pedagogiku v pravém smyslu, vyhovuje každému člověku. Vedení k samostatnosti, způsob komunikace, ohled na potřeby dítěte, rovnocenný přístup k dětem, jsou spokojené, slovní montessori školky Úvaly hodnocení, práce s chybou, děti nejsou zaškatulkovány. Těší se do školy. Neřeší DÚ sama si vyhledává témata ke zpracování projektů, Cyrilov referátů, které si samostatně nebo se spolužákem zpracuje pomocí knih nebo internetu. Mají plán práce sama si určuje, kdy bude pracovat do matematiky či češtiny. Nesrovnává se se spolužáky. Neřeší, jestli je někdo dál v učivu. Věřím, že dítě se stává Praha 21
samostatnějším, nebojí se vyjádřit svůj názor. Řekne si, co jej zajímá. Odpovědi rodičů, jejichž děti navštěvovaly klasickou mateřskou školu Je spokojený, těší se na další den. Je ze školy nadšená, těší se do ní, nebojí se projevit, ráda pracuje s pomůckami. Individuální výuka, tempo přizpůsobené jednotlivým dětem. Chodí do školy moc ráda, baví ji vypracovávat zadané úkoly, ráda pracuje na Montessori pomůckách. Posiluje její sebedůvěru, tvůrčí aktivitu, spousta nových věcí, motivace ostatními dětmi. Z montessori školky Úvaly jednotlivých odpovědí vyplývá především to, že děti se do školy těší. A to je podle mého názoru to hlavní. Ne všechny děti v tomto věku chodí do školy s nadšením. Dále v odpovědích padlo slovo samostatnost. Rodiče hodnotí své děti jako samostatné. To se také nedá Březí říct o všech dětech v tomto věku. To, že děti dokážou být samostatné, jistě posiluje jejich sebedůvěru, která je pro vývoj osobnosti