relativně brzy prokazuje svou inteligenci, umí se ovládat, projevuje se klidně a dává přednost systematické činnosti před nečinností Montessori, Jako nenormalizované dítě vidí M. Montessori dítě, které bylo dospělými omezováno v jeho projevech tak, že to způsobilo odchylky od jeho normálního vývoje. Nebyla respektována jeho svobodná volba nebo bylo nuceno do činností, které neodpovídaly jeho momentálním možnostem, schopnostem a potřebám. Na druhou stranu mu nemusely být umožněny vykonávat činnosti, na které již bylo zralé Hillebrandová, b. Jednotlivé oblasti učení Zvláštní roli hraje v tomto výchovném systému tzv. montessoriovský didaktický materiál. Od montessori školky Jahodnice každé pomůcky je v Montessori třídě pouze jeden exemplář, a tak jej může používat vždy jen jedno dítě Montessori, Maria Montessori tím předcházela tomu, aby děti napodobovaly ve výběru pomůcky ostatní. Dalším důvodem je pak cvičení trpělivosti, v případě, že si jde dítě pro pomůcku a zjistí, že je právě půjčená. Montessoriovský didaktický materiál se systematicky člení do pěti skupin Praktický Jahodnice život, Smyslový materiál, Jazykový materiál, Materiál ke kosmické výchově a Matematický materiál Hillebrandová, b. Praktický život Jahodnic montessori školek Cvičení praktického života je velmi důležitý základ pro další rozvoj dítěte. Pomáhá mu vytvářet řád a pořádek. Je také velmi Praha 14 důležitý pro rozvoj dalších oblastí, jako je smyslová výchova, matematika, jazyk a kosmická výchova. Senzitivní období pro tato cvičení
je kolem třetího roku života Hillebrandová, b. Všechny děti se již od malička chtějí podílet na domácích pracích. Sotva se naučí Lehovec chodit, již se snaží napodobovat vše, co vidí. Každé je šťastné, pokud je mu to umožněno. Znamená to, že prvním a původním místem cvičení praktického života je domov. Postupně jak dítě roste, přejdou tato cvičení praktického života na práci. Ta pomáhá dítěti začleňovat se do prostředí, ve kterém se dokáže aktivně orientovat Hillebrandová, b. Často ale od rodičů slyší Běž něco dělat, já Zborov mám teď práci. Dítě chce však pracovat s námi nebo podle nás. Jenom pro to, že je pomalé a méně zručné, mu to ale mnozí rodiče nechtějí umožnit Montessori, a. Praktický život, na druhou stranu, umožňuje dítěti stát se nezávislým na dospělých. Rozvíjí hrubou a jemnou motoriku, vzájemné propojování obou mozkových hemisfér, a tím podporuje zdravý vývoj dítěte. Naučí ho zacházet velmi jemně a tiše s různými předměty, začlenit se do kolektivu, postarat se o květiny, zvířata i druhého člověka Hillebrandová, b. Aktivity jahodnická pražská dětských jeslích