kdy je dle O. Chaloupky s. v raném věku citová vazba dítěte, na čtený či volně vyprávěný řečový projev, značná a je zdrojem nejen pro osvojování řeči, ale i pro rozvoj myšlení a paměti. Nejrozšířenějšími a nejoblíbenějšími literárními útvary předškolního věku montessori školky Karlovo náměstí jsou pohádky, nejlépe s kladným, lidským či zvířecím hrdinou, se kterým se mohou děti ztotožnit, kde dobro porazí zlé síly, a kde je montessori školce Karlovým náměstím vždy nějaké zjevné ponaučení. Je nutné být jako rodič i pedagog ve výběru vhodných pohádek, říkadel, apod. obezřetný a nenechávat dítě napospas různým nejasnostem a nesrovnalostem, které může obsah knihy vyvolávat. Na tuto problematiku navazuje i sledování televize. Zásadní moc a vliv má v této oblasti rodina, vždy totiž záleží na samotných rodičích, jak sledování televize a různých nabízených pořadů pojmou a dítěti předloží. Podstatné tedy je, na co se dítě může dívat a jak dlouho, a jestli se dívá samo či se sourozencem nebo rodičem. Pokud tedy vybereme v televizním programu nějaký zábavný a při tom poučný pořad pro děti, nebo nějakou pohádku a sledujeme ji s dítětem a jsme i jakýmsi průvodcem děje, kdy mu vysvětlujeme, co ho zajímá nebo čemu nerozumí, může to být velmi zajímavé a Karlovo náměstí přínosné pro obě zainteresované strany. Od čtyř do pěti let se soustředíme na zpřesňování různých pojmů, vztahů, apod., se kterými Národní třída má dítě problémy. Dále rozvíjíme jeho spontánní řečový projev, gramatickou strukturu vět a slovník, který se snažíme rozšiřovat i
užíváním a pochopením abstraktních slov. Také sledujeme výslovnost jednotlivých hlásek na začátku, uprostřed a na konci slov, rozvíjíme percepci, grafomotoriku, oromotoriku, fonematický sluch, atd., zejména prostřednictvím her, didaktických činností, prohlížením a četbou montessori školky Karlovo náměstí knih, apod. Od pěti do šesti let zpravidla rozvíjíme již nabyté dovednosti, snažíme se je zlepšit a prohloubit. Seznamujeme dítě s různými sdělovacími prostředky, rozšiřujeme slovní zásobu o další synonyma, homonyma, antonyma, přídavná jména, slovesa a zpřesňujeme význam daných slov. Sledujeme výslovnost, a jestliže problémy v artikulaci přetrvávají, je nutná cílená a efektivní logopedická terapie. Soustředíme se i na rozvíjení fonematické diferenciace, percepce a myšlení. Důležitý je i trénink zvládání různých komunikačních Karlovu náměstí montessori školku situací a adekvátní reagování na ně, přijmutí role komunikačního partnera a to vše např. prostřednictvím řečových her a společných Výtoň i individuálních diskusí Bytešníková, I., Na konci předškolní edukace by tedy dítě mělo v rámci komunikačních kompetencí již