člověka v kosmu i ve společnosti a pochopením vzájemných souvislostí. Toto pochopení nás přivádí k převzetí odpovědnosti ke všemu, co Olšany je na světě příroda, kultura, život Jde o velmi rozsáhlý, objemný koncept, který se neustále rozvíjí, tak jak se vyvíjí společnost, pomáhá dítěti stávat se nezávislým Hillebrandová, a. Kosmická výchova je integrujícím prvkem pedagogiky M. Montessori, její teorie i praxe. Pojem Kosmická výchova je obdobou toho, jak chápal svět Jan Ámos Komenský, tedy souvislost všech věcí, jednotný celek. Není důležité, aby se děti naučily vše, co existuje, ale mají mít tolik času, aby se mohly do jednotlivých oblastí ponořit. Podle zásady M. Montessori Musíme dát dětem detail jako prostředek, aby mohly poznat celek. Odpovídání na otázky dětí vychází z celku a vysvětluje se na základě jednotlivých částí, aby děti pochopily souvislosti. Kosmická výchova představuje integraci témat zahrnutých v prvouce, školka montessori Olšanům vlastivědě, přírodovědě, zeměpisu, přírodopisu a dějepisu, později i fyzice a chemii. Součástí jsou také dovednosti pohybové, hudební a výtvarné, patří sem také témata společenská cz.php. Maria Montessori rozdělila kosmickou výchovu na tři etapy. První etapa se zabývá Flora dětmi do šesti let. Tyto děti podle ní vnímají svět všemi smysly, dochází u nich k vývoji a diferenciaci řeči. Naším úkolem je toto vše dětem umožnit a podpořit je. V tomto období se učí pomocí smyslů a proto je nutné je nechat vše prožít a hovořit o tom montessori školky Olšany
Hillebrandová, a. Úkolem učitele v kosmické výchově je především pomoci dítěti, aby poznalo svět, aby mohlo chápat a pochopit. Pro dítě Želivského je velmi důležité cítit jistotu a řád. Čím je dítě starší, tím víc je nutné, aby pochopilo souvislosti, aby mělo poznatky a vědomosti. Učí se převzít zodpovědnost nejen samo za sebe, ale i za životní prostředí. Důležité je vyprávění příběhů, protože jsou nutné k rozvoji fantazie Hillebrandová, a. Důležitým nástrojem je, jako ve všech oblastech, které M. Montessori propracovala, názornost. V kosmické výchově jsou to například vycházky, pobyt v přírodě, návštěvy různých pracovních odvětví, seznamování se s různými olšanská pražská anglickými školkami