ni smyslovým zážitkem. Lidského ducha nazývá duchem matematickým, který má schopnost abstrahovat, něco si představit a argumentovat. Projevuje se už v prenatálním stadiu a provází člověka celý život. M. Montessori klade důraz na smyslový prožitek dítěte, na jeho experimentování, na samostatné objevování a poznávání, neboť to, co člověk sám objeví, nejlépe pochopí a také si zapamatuje. Lektor montessori školky Zvonařka Montessori kurzů J. Dattkeh řekl Co všechno bych uměl, kdyby mně to neřekli předem, než jsem si na to přišel sám Čížková, Matematický materiál v montessoriovských školách pomáhá tohoto matematického ducha u dítěte včas podporovat. Maria Montessori je toho názoru, že v dětském věku je málo příležitostí matematického ducha rozvíjen, přestože okolní svět je složen z kombinací různých geometrických Zvonařka tvarů. Na tuto skutečnost ale musíme dítě upozornit Čížková, Asi ve čtyřech letech se dítě v mateřské škole poprvé seznamuje s Folimanka počítáním. Již předtím ale absolvovalo předstupeň matematiky, když pracovalo se smyslovými a praktickými pomůckami a materiály, kterými se na počítání připravovalo Šebestová, Švarcová, Tím získalo dítě zkušenosti umožňující matematické chápání. Matematický materiál podněcuje dítě k počítání. Dítě nepočítá žádné předměty, ale čísla jsou v pomůckách materializována v podobě perel montessori školky Zvonařka stejné velikosti Helmingová, úkolem tohoto materiálu je převádět nevědomou a nestrukturovanou informaci do strukturovaného systému. Mezi
matematické aspekty patří rozlišování sebe a ostatního, vnímání délky, šířky a výšky, vnímání dimenzí, experimentování a