dobré, když učitelky před dětmi vyjadřují i své vlastní chyby, protože pak mohou děti lépe poznávat i ty své. A proto se učitelka omluvila slovy Leničko, vím, že jsem zapomněla na svůj slib, moc se Ti omlouvám. Snažila jsem se vše stihnout, spěchala jsem tak moc, až jsem zapomněla na to, že jsi chtěla otevřít pití. Promiň mi, musela jsi být žíznivá. Mohla bych tě obejmout V té chvíli Lenka přestala I.P.Pavlova plakat a začala se usmívat. Vyjadřování svých pocitů Zvláště menší děti, tzn. tříleté, potřebují k řešení více času. Tříletý Lubomír, který bouchl svou spolužačku, je opět vyzván k řešení problému. Zprvu reaguje uhýbavým pohledem, učitel se jej opakovaně ptá Lubo, znáš nějaký způsob, jak potěšit Lucinku, Lubomír jen kývne. Už zde musí být učitel dobrý pozorovatel a naladit se na vnitřní cítění dítěte. Pochopit, že Lubomír ví, jak by vše mohl dát do pořádku, jen se pro to musí sám rozhodnout. Z pozorování bylo montessori školkám I.P.Pavlova zajímavé, kolik času potřeboval, nejprve prošel celou třídu, pak se vrátil k Lucii a pohladil ji. Někdy děti naleznou řešení konfliktu s montessori školky I.P.Pavlova druhým poměrně snáze, otázkou však je, zda rozumí, co je k tomu vnitřně vedlo. Jestliže s ním učitel podrobně nerozebere, co se stane, je Muzeum velmi pravděpodobné, že se špatné jednání bude brzy opakovat. Během zkoumání jsem si všimla, že situace, kdy se učitel ptá na vnitřní prožívání dané chvíle, se neopakují tak často. Učitel se tedy dítěte táže na jeho pocity Leni, jak se cítíš Co teď prožíváš
Některé děti své pocity ještě neumí vyjadřovat, vychovatel jim k tomu může být dobrým pomocníkem, tím že on sám vyjádří, co zrovna prožívá. Cítím se nejistě a smutně, protože jsem si všimla, že jste na sebe nazlobení. Cítím teď zrovna, že je mi trochu zima, šla Náměstí Míru bych se přiobléct, ale nemůžu, vnímám, že je důležité být tu teď s vámi. Na takový rozbor děti ve většině případů reagují montessori školky I.P.Pavlova okamžitě. Mně je taky zima a jsem naštvaná, protože mně Vojta nepůjčil tuhle pomůcku. Učitelky v Montessori školce dělají i krátká Zvonařka cvičení na vyjadřování svých pocitů. Například sedí v kroužku, posílají si skleněnou žabičku a každý, kdo ji zrovna drží v ruce, řekne, jak se zrovna teď cítí. Pocity je dobré vyjadřovat i v klidných a pozitivních situacích. V situacích, kdy dochází k fyzickému konfliktu, často dospělí reagují otázkou Proč jiho biješ Proč jsi to udělal Jen málokdy už však uslyší odpověď na svoji otázkou, protože ani ony samy neví zprvu důvod svého jednání. Lubomír, který navštěvuje školku poměrně krátkou dobu, si svou roli ve školce I.P.Pavlova montessori školce snaží vybudovat ne příliš pozitivním způsobem. Všimla jsem si, že často děti bouchá nebo utlačuje. Nejde však o nenávistný projev, nýbrž se tímto způsobem snaží zviditelnit. Učitelka v Montessori školce, přítomna těchto střetů, přišla za Lubomírem a zeptala se ho soukromých školek Prahou 2 I.P.Pavlova