příprava pro děti v posledním roce před základní školou. Kromě toho se během roku pro děti a jejich rodiče pořádají nejrůznější Náměstí Míru výlety, divadelní představení, besídky, společné oslavy narozenin, apod. Vlastní šetření Analýza možností, technik, metod rozvoje komunikačních schopností dětí v mateřské škole Montessori, které zde pedagogové využívají jak při individuální práci s dítětem, tak I.P.Pavlova i skupinových činnostech. V rámci svého pozorování, kdy jsem se osobně účastnila činností a aktivit v české třídě a různým způsobem jsem se snažila zapojit do edukačního procesu tak, jak jsem byla zvyklá po celé čtyři předešlé roky, kdy jsem zde pracovala jako asistent pedagoga a posléze i pedagog, jsem měla možnost vysledovat mnoho různých specifik zdejší práce s dětmi, při které jsou po celý den montessori školky Náměstí Míru cíleně rozvíjeny a podněcovány jejich komunikační kompetence. Ráno, když se děti postupně scházejí ve svých třídách, tak poté, co se Náměstím Míri montessori školkách pozdraví s pedagogy, s kamarády, atd., jsou navyklé buď pracovat u stolečku či na koberečku samostatně, nebo s někým dalším. Pokud si chtějí pracovat výhradně sami, nebo s kamarádem a nepřejí si, aby jim do toho zasahovalo jiné dítě, tak si na svou pracovní plochu umístí červený papírový terčík se svou, případně i kamarádovou jmenovkou, a to je znamení pro ostatní, že nechtějí být rušeni a děti se to musí naučit respektovat. Pokud jim však nevadí, že se k nim při dané činnosti připojí i někdo jiný, umístí terčík zelený. Starší a
zkušenější děti už zpravidla pomoc pedagoga nepotřebují a už ji ani příliš nevyhledávají, děti mladší naopak často nevědí, jakou montessori školka Náměstá Míru pomůcku si vybrat, čím se zabývat, apod., takže tam je pedagog či asistent pedagoga nenahraditelný článek. Musí se totiž správně naladit na současné potřeby daného dítěte a vybrat pro něj takovou činnost, která jej zaujme a bude se k ní do budoucna samo rádo vracet. K výběru mají děti řadu pomůcek a činností, které si mohou svobodně zvolit. Klasické hračky jako takové v této mateřské škole k dispozici nejsou, děti si však jednu svou oblíbenou hračku, pokud s ní budou pracovat vhodným způsobem, mohou přinést z domova. Většinou Muzeum však děti tyto hračky nepostrádají a mnohem více je láká práce s nejrůznějším Montessori materiálem, který je multifunkční a pro klasická masáž nejblíže Prahy 2 Náměstá Míru