navštěvuje menší počet dětí než v běžné státní školce. Učitel tak může svou pozornost věnovat každému. Je prostor pro Hlavní nádraží naslouchání jeden druhému. V okamžiku, kdy si jedno dítě přijde stěžovat na to druhé Podívej, jak je ta nezbedná Lenička špinavá, převrhla na sebe celý talíř, to je popleta, co, je to ten zásadní moment, kdy si učitel musí uvědomit, co vše je v sázce. Kdyby jen kývl, dá za pravdu žalování, poníží tím žalovanou osobu, podpoří pýchu v dítěti, které si přišlo stěžovat na druhé. Ani cestou zákazu žalování nezíská vnitřní přijetí hodnot u dítěte. Způsob komunikace lze zvolit následovně Luci, zajímá mě, co se děje s Tebou, jak se ty cítíš, co ty říkáš, ne Lenička. Žádná z osob není ponížena, žalující dítě si samo uvědomí, že mluvením o druhých Hlavním nádražím školka montessori nezíská žádné priority, zároveň ale cítí pozornost. Montessori pedagogika neopravuje chybu při používání pomůcek. V případech, kdy montessori školkami Hlavní nádraží dítě říká lživé tvrzení, je dobré jej navést na pravdivou cestu. Příkladem je toho Lucie, která přišla za jednou z paní učitelek s hotovým výrobkem. Výrobek byl ale někoho jiného. Lucie přišla se zvoláním Podívej, tohle jsem udělala já Učitelka ví, že výrobek Muzeum vytvořil někdo jiný. Nemusí hned nazvat Lucii lhářkou, ale může se jí zeptat Aha, a co vyráběla Kristýnka V ten moment si Lucie uvědomila, že lhala a opraví svou větu. KristýnkaKristýnka mi to jen půjčila. Není potřeba situaci dál rozvíjet, Lucie ví, co bylo
nesprávné a přitom ji nikdo neponížil. Učitel může být pasivní pouze v okamžiku, kdy ve třídě panují jasná pravidla, kdy je dobře připravené prostředí. Tím dává dítěti jistotu, že vše je, jak má být. Podle hlavního hesla Marie Montessori Pomoz mi, abych to dokázal sám. dbá na to, aby dal dítěti maximální prostor pro rozvoj samostatnosti. Ať už při oblékání, jídle, toaletní samoobsluze aj. Lze pak na dítěti pozorovat úžas z dobře vykonané práce. Například malá Lenka, která krmila ptáčka ve třídě, vysypala všechno zrní na zem. montessori školky Hlavní nádraží Učitelka tomu vůbec nevěnovala žádnou pozornost, Lenka chvíli čekala, co se bude dít. V tento moment mnoho dospělých bohužel zasahuje, a