svobodné rozhodování a aktivitu dítěte. Seznámit dítě s řádem, který v daném připraveném prostředí panuje, znamená, že dítě po Staroměstská ukončení své činnosti musí pomůcku vrátit zpět na své místo. Až poté si ji může vypůjčit jiné dítě, tímto dochází k eliminaci rivality mezi dětmi. Montessori, str. Zásady pro vychovatele, pedagoga Udržovat pořádek, pečovat o prostředí a dbát na to, aby materiál byl dětem lehce dostupný. Výborná znalost pomůcek a jasná a zřetelná interpretace jejich používání. Být aktivní tehdy, když dítě seznamuje s prostředím a pasivní, když je v pozici pouhého pozorovatele. Respektovat dítě. Nevyrušovat ho při práci, neupozorňovat ho na jeho chyby, nechat ho odpočívat i přihlížet na práci ostatních, nenutit ho do práce. Nezasahovat do výběru pomůcky, jež si dítě zvolí ani do pracovního místa nebo partnera, kterého si zvolí. Dohlížet, aby se děti navzájem při práci nevyrušovaly nebo nezpůsobily škodu. Neúnavně nabízet materiál a předměty dítěti, které je již jednou odmítlo. Dohlížet, aby se Montessori materiál používal k účelu, ke kterému je určen, nikoli jako hračka. Nevhodné chování netrestat ale poskytnout dítěti pomoc. Nestanovuje odměny za dobře vykonané úkoly. Malostranská Dítě si skrze svůj pokrok samo zažije radost. Snaží se eliminovat konkurenci mezi dětmi. Šebestová, Švarcová, str. Ctnosti předškolního montessori školky Josefov učitele Rýdl, str. vyrovnanost laskavost přátelskost oddanost sebevědomí poctivost spolehlivost věrnost zájem odvaha neochvějnost idealismus montessori školce Josefově
upřímnost odvaha slitování trpělivost ohleduplnost stálost houževnatost odhodlání disciplína Materiál a pomůcky Montessori pedagogiky Letná Systém pomůcek a materiálu užívaného v Montessori pedagogice je součástí připraveného prostředí. Kromě vybavení exteriéru a interiéru vybavení učeben, nábytek pro děti, hraje významnou roli materiál a pomůcky používané v systémech cvičení, programech a při výuce. Při sestavování vhodných pomůcek vycházela M. Montessori z materiálů, které užívali francouzští lékaři Itard a Séguin. Jednalo se o materiály a pomůcky, které lékaři používali při práci se zaostalými dětmi. Séguin sestavil pomůcky, které měly sloužit ke stimulaci montessori školka Josefov dětí a k rozvoji jejich smyslové aktivity. M. Montessori čerpala zkušenosti z jejich práce i ze zkušeností při používání materiálů v josefovskou pražskou cvičily těhotné