Montessori pedagogiky M. Montessori rozdělila metodiku práce ve svém výchovném systému do těchto základních oborů Šebestová, Švarcová, str. Cvičení praktického života Smyslový materiál Řeč Matematika Kosmická výchova Pro každou činnost dítěte existuje v Montessori montessori školka Hradčanami pedagogice velké množství různých pomůcek. Každý z těchto pěti oborů zahrnuje desítky základních demonstračních cvičení, jež mají montessori školky Hradčany svůj logický průběh. Převážná část demonstračních cvičení má svůj cíl, ať už přímý, či nepřímý. Cvičení odpovídají věku dítěte a jsou rozdělena podle věkového stupně. V průběhu cvičení si děti osvojují a rozvíjí slovní zásobu. Jednotlivá cvičení používají vhodné pomůcky a materiál, jež musí být dětem neustále volně přístupný a vždy na stálém místě. Šebestová, Švarcová, Petřín str. Cvičení praktického života Cvičení praktického života, jak už sám název napovídá, čerpají náměty v běžném denním životě a zaměřují se na nejzákladnější lidské činnosti. V rámci jednotlivých kultur se tyto dovednosti liší, avšak jsou stejně důležité pro život ve společnosti. V předškolních zařízeních si děti osvojují základní pravidla slušného chování a základy osobní hygieny. Učí se používat materiály, chovat se ve společnosti a seznamují se se sociálními dovednostmi. Tato cvičení jsou zaměřena také na pohybové dovednosti dětí. Cvičení praktického života jsou děti schopny zvládnout již ve třech letech. Je zde důležité dát dítěti možnost Malostranská
manipulovat s věcmi, pohybovat se mezi nimi. Rozbije li dítě při praktických cvičeních nějaký předmět, nesmí být káráno, protože být montessori školky Hradčany šikovný se lze naučit pouze cvičením. Zelinková, str. Elementární jednání Ještě před absolvováním cvičení praktického života se děti seznamují s tzv. předcvičeními neboli elementárním jednáním, jehož smyslem je vést dítě ke koncentraci, koordinaci pohybů, sebeovládání a samostatnosti. Elementární jednání zahrnují např. tyto cvičení chůze, nošení, posazení a vstávání, otevírání a zavírání. Děti cvičí chůzi v rytmu hudby nebo naopak tichou chůzi. Při chůzi mají předměty v rukou, na hlavě nebo se učí předmětům hradčanský pražský instalatéry