např. máme připravit pomůcky pro rozlišování barev, musí být ze stejného materiálu, mít stejnou velikost a rozměry, ale musí mít viditelně rozdílnou barvu. Montessori, str. Párování Cílem je vyhledat pár předmětů se stejnými vlastnostmi např. dle sluchu dvě stejně montessori školky Vinohrady chrastící dózy, dle hmatu látky stejného druhu. Kontrola chyb Desítkový systém Tato vlastnost se vyskytuje pouze u některých druhů smyslového materiálu. Např. růžová věž má deset různě velkých krychlí. Pomůcky využívají matematických pojmů a jsou základem pro matematické myšlení dítěte. Trojstupeň Dítě si má prostřednictvím smyslového materiálu osvojit tyto tři stupně První stupeň učitel popisuje to je např. velké, úzké Druhý stupeň učitel skrze pokyny dítěti ověřuje, zda informaci správně pochopilo ukaž, postav, ulož, Jiřího z Poděbrad Třetí stupeň učitel se ptá Co je to Jaké je to Šebestová, Švarcová, str. Smyslový didaktický materiál lze rozdělit na materiál pro Šebestová, Švarcová, str. Zrakové vnímání Cvičení jsou určena pro poznávání barev a jejich odstínů, tvarů, rozměrů. Při cvičení barev dítě stejné barvy přiřazuje k sobě a navzájem je porovnává, jednotlivé barvy v sadě pomůcek mají být označeny jazykovým symbolem, dítě rozeznává a zaznamenává barevné odstíny, učí se rozlišovat světlou, světlejší a nejsvětlejší, tmavou, tmavší, Flora nejtmavší, srovnává je. Rýdl, str. Hmatové vnímání Děti mají velmi citlivé konečky prstů a smysl pro rozeznávání plocha a tvarů montessori školky Vinohrady
hmatem, je důležité v předškolním věku tuto citlivost rozvinout pomocí cviků. Rýdl, str. Sluchové vnímání Cvičení a pomůcky slouží především pro rozlišení jemných zvuků. Se sluchovým vnímáním souvisí v Montessori pedagogice také princip ticha a klidu. Za tímto účelem byly vytvořeny hry na ticho. Hry vyžadují nejprve přípravu prostředí, aby bylo ticho dosaženo samotnými dětmi. Všechny předměty montessori školkou Vinohrady a věci ve třídě musí být na svém místě, stoly musí být prázdné. Dítě zaujme takovou pozici, aby se cítilo pohodlně a nemuselo se hýbat. Všechny své pohyby si musí dítě promyslet a provádět je bez doprovodných šumů, zvuků. Příkladem takové hry může být např., když učitel z malé vzdálenosti volá děti šeptem jejich jmény. Dítě se musí zcela koncentrovat a po zaslechnutí svého jména tiše a bez Rajská zahrada sebemenšího hluku dojde k učiteli. Jiná hra na ticho, kdy děti spolu s učitelem sedí v elipse a za absolutního ticha si předávají malý zvoneček z rukou do rukou, tak aby nezazvonil. Tyto hry nemají žádný praktický význam. Děti se učí ticho prožívat, koncentrují svou montessori školce Vinohrady duši, jsou vyrovnanější, klidnější a přináší jim radost. Rýdl, str. Smyslpro vnímání váhy Smyslpro vnímání teploty Smysl pro soukromé jesle na Praze 4 Vinohradech