canisterapie, apod. Na rozvoj komunikačních kompetencí se užívají zejména různé pohybové hry doplněné rytmizací, propojené s básničkou Malostranská či zábavnou říkankou, hry pro rozvoj smyslového vnímání či hry na rozvoj řeči, apod. Nezbytnou součástí v těchto zařízeních je i montessori školky Malostranská kvalitní a široká nabídka různých českých, anglických či německých publikací, obrázkových knížek, encyklopedií, časopisů apod., montessori školkou Malostranské které mají děti po celý den k dispozici a mohou si je prohlížet sami nebo s kamarádem, nebo jim dělá průvodce sám pedagog. V neposlední Hradčanská řadě mohou děti využívat i různých informačních technologií, kdy prostřednictvím různých výukových DVD, CD, apod. rozvíjejí svou sluchovou percepci, zrakovou percepci, slovní zásobu, paměť, atd. Montessori pedagogika, jako jedna z alternativních forem edukace, nabízí celou řadu inovativních a přínosných možností, jak podněcovat a rozvíjet dané dítě v různých oblastech a přizpůsobit edukační proces jeho individuálním potřebám a schopnostem. Vzdělávací obsah s prvky smyslové výchovy, jazykové a kosmické výchovy, aktivit praktického života, umění a matematiky, je zcela vyvážený, pro dítě dlouhodobě zajímavý, a při tom nezatěžující. Zároveň výrazně přispívá k celkovému rozvoji komunikačních kompetencí k prudkému rozvoji aktivní a pasivní slovní zásoby, gramatiky, syntaxe, artikulace a aplikace komunikace ve společnosti. Navíc efektivně dítě stimuluje i v oblasti jemné motoriky, myšlení, percepce, koncentrace, apod., což rozvoji
komunikačních schopností rovněž vysoce napomáhá. ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH KOMPETENCÍ V MŠ MONTESSORI Cíle a metody výzkumného šetření Hlavním cílem bylo analyzovat konkrétní možnosti, techniky a metody využívané k přímému rozvoji komunikačních schopností dětí v mateřské škole Montessori. Zároveň byla provedena analýza práce s konkrétními Montessori pomůckami, určených k rozvoji komunikačních montessori školkám Malostranskou kompetencí a dalších individuálních a skupinových aktivit a činností, které tyto kompetence podněcují. Parciálním cílem bylo zjištění montessori školky Malostranská současné logopedické intervence, probíhající v tomto školském zařízení a analýza nejčastějšího typu narušené komunikační schopnosti a jejich terapie. Pro tyto účely byly vytvořeny čtyři výzkumné teze, které budou na základě rozboru a interpretace získaných Staroměstská dat verifikovány. Výzkumná teze č. V mateřské škole Montessori je využíváno dostatečné množství efektivních metod, činností, technik a aktivit k rozvoji a kultivaci komunikačních kompetencí předškolních dětí. Výzkumná teze č. Didaktické materiály a konkrétní pomůcky, využívané v mateřské škole Montessori, jsou multifunkční a zcela vyhovující k rozvoji komunikačních kompetencí předškolních dětí. Výzkumná teze č. Logopedická prevence, probíhající v mateřské škole Montessori, je kvalitní, rozmanitá a plně odpovídající potřebám Letná a schopnostem daných dětí. Výzkumná teze č. Nejčastějším typem narušené komunikační schopnosti předškolních dětí mateřské školy