školy Montessori, z analýzy poskytnutých dokumentů a zúčastněného pozorování předškolních dětí cca ve věku tří až sedmi let jak montessori školky Staroměstská při individuální práci s jednotlivými pomůckami, tak skupinových činnostech. Vzhledem k použitým metodám a způsobu zpracování se jednalo montessori školkám Staroměstské o šetření s využitím prvků kvalitativního výzkumu. Časový harmonogram výzkumného šetření červen listopad zpracování teoretické části listopad leden sběr dat leden únor analýza a interpretace výsledků z šetření březen dokončení bakalářské práce Charakteristika Staroměstská místa výzkumného šetření Výzkumné šetření se konalo v Mateřské škole Montessori v Brně. Tato mateřská škola zahájila svou činnost již v roce jako první soukromá mateřská škola v České republice a od roku je zařazena do sítě mateřských škol MŠMT. Lokalita, v níž se tato mateřská škola nachází, je bohatá na zeleň, stromy, různá hřiště, dětské koutky, apod., které lze různě využívat po celý rok. K mateřské škole náleží i malá zahrádka, kam si na podzim a na jaře děti s pedagogy chodí nejen hrát, ale i realizovat různé environmentálně založené projekty. Vnitřní prostor školy je systematicky a cíleně uspořádaný do určitých zón určených pro praktický život, smyslovou výchovou, matematiku, jazykovou a kosmickou výchovu, výtvarné a pohybové činnosti, spací místnost a sociální zařízení tak, aby zejména pro menší děti nebyl prostor chaotický a neztěžoval jim orientaci a celkovou adaptaci. Každá z těchto zón má svou sadu Můstek
pomůcek, které jsou buď zakupovány, nebo je k daným oblastem či tematickým celkům vyrábějí sami pedagogové. Nyní je škola dvoutřídní, dělí se na třídu českou a třídu s anglickými prvky. Kapacita je dětí, nyní navštěvuje českou třídu dětí a anglickou třídu ve věku dvou a půl a až sedmi let. Pro děti v posledním roce před nástupem do základního vzdělávání je zde vytvořena speciální průprava, staroměstskou pražskou plavat dítěti