schopnost užívat výrazové prostředky k vytváření, udržování a rozvíjení mezilidských vztahů. Samotný průběh a úroveň komunikace je samozřejmě ovlivňován různými vnějšími i vnitřními faktory, které ji tak mohou podněcovat, ale i inhibovat. Dle J. Klenkové je zásadním faktorem lidský potenciál, kdy tzv. komunikátor, tedy ten, co něco sděluje, musí s komunikantem, tedy tím, co dané sdělení Můstek komuniké přijímá, užívat jednotný komunikační kanál, tedy jakýsi dohodnutý dorozumívací kód a oba musí být dostatečně motivovaní montessori školky Můstek navázat společnou interakci, během níž si něco sdělí, předají, potvrdí a zreflektují. Důležitým bodem také je, jaký způsob komunikace zvolíme. Z. Vybíral uvádí, že pro efektivní sociální komunikaci je velice důležité, aby byla jak komplementární, tedy založena na vzájemném doplňování, naslouchání i ustupování, tak symetrická, tedy určitým způsobem vůdčí a neústupná. J. Klenková naopak uvádí obecné rozdělení na verbální způsob komunikace, nonverbální a popřípadě i komunikaci činem. Pro verbální schopnosti jsou montessori školka Můstku nezbytné, mluvené či psané, řečové dovednosti, které jsou, jak uvádí J. Klenková s. specificky lidskou vlastností kdy se jedná o vědomé užívání jazyka jako složitého systému znaků a symbolů ve všech jeho formách. Slouží člověku ke sdělování pocitů, přání, Národní třída myšlenek. Tato schopnost nám však není vrozená, na svět si přinášíme pouze určité predispozice, které se rozvíjí až při verbálním
styku s mluvícím okolím. V praxi to tedy znamená, že i když má člověk dobré předpoklady k rozvinutí verbálních schopností, nemusí se zákonitě v tyto schopnosti skutečně proměnit. Vše se odvíjí od řady vnějších a vnitřních vlivů, které na jedince působí. Z vnitřních vlivů je klíčovým předpokladem pro rozvoj verbálních schopností přiměřený psychomotorický vývoj dítěte, zdravý sluch a zrak, neporušené mluvní orgány a zachované řečové motorické zóny v mozku. Z vnějších okolností je samozřejmě důležitá dostatečná Staroměstská a efektivně zaměřená stimulace a motivace dítěte, bezpečné a láskyplné prostředí, jednotná výchova a v neposlední řadě i správný jazykových škol u Prahy 1 Můstku