děláš apod. Stejně tak i zbytečné hrozby z budoucnosti, věty typu Zase to vyliješ, Stejně jako vždy budeš apod. Tyto připomínky vyvolávají v dítěti jen pocity méněcennosti, strach pro něco se rozhodnou, něco vykonat. Kopřiva a spol., Mocenský vztah, nadřazenost Tento způsob většinou znamená, že osoba, která je v nadřazené pozici očekává poslušnost a následování osoby na nižší úrovni. V mocenském Herink přístupu hraje důležitý prvek i tón hlasu. Křik podporuje v dítěti ještě větší strach či agresi. Dítě se dostává do stavu bezmoci, cítí se ohroženě. Je důležité, aby rodiče předávali dětem správné hodnoty, záleží však opět, jaký způsob komunikace s nimi zvolí. montessori školce Herinku Mělo by to být hlavně formou dialogu v klidném prostředí, nikoliv však v afektu a rozhořčení. Čím více budou děti účastny na vytváření pravidel a norem pro fungování jich samotných, tím více budou ochotny je dodržovat, neb se pro ně samy rozhodly. Kopřiva a spol., Herinkem montessori školkách Efektivní komunikace Pokud dospělý vnímá, že dítě dělá věci špatně, efektivním způsobem je mu popsat danou realitu slovesy smyslového vnímání, např. Vidím, že, Slyším, že,Cítím, že Tím dospěje k tomu, že neposuzuje konkrétního člověka, nýbrž popisuje danou realitu. Z věty rozkazovací se stane věta oznamovací, tudíž i tón hlasu je přátelský. Často děti přivede do úzkých i mnoho otázek kladených dospělým, např. Proč na něj křičíš Větší svobodu v odpovědi dáme dítěti, když otázku převedeme opět do oznamovací Osnice
věty Slyším, že na ni křičíš. Hlavní znak respektující komunikace je dát dítěti prostor, aby samo mohlo reagovat a vyřešit daný soukromé mateřské školy u Prahy východ Herinku