vpravo a vlevo, apod. Pro zkvalitňování pohyblivosti jazyka zařazujeme cvičení pohybů jazyka vpravo a vlevo, nahoru a dolů, zvedání jazyka na dáseň za horní zuby či posouvání jazyka zezadu dopředu po patře. Pro zvýšení hybnosti dolní čelisti volíme žvýkání, krouživý pohyb čelisti oběma směry, cvakání zubů, posouvání čelisti vpřed a vzad a na hybnost měkkého patra zejména polykání různě hustých tekutin, bublání či pití slámkou, foukání, zívání či kloktání. K výraznému posunu dochází i v oblasti kognitivního vývoje, kdy dítě dle J. Langmeiera přechází do názorového myšlení, které je však stále výrazně prelogické, egocentrické, artefialistické, antropomorfické a magické. Aktivně jej rozvíjíme zejména prostřednictvím záměrné manipulace s předměty, jejich tříděním dle tvaru, montessori školce Kolbenově barvy, velikosti, doplňováním či seřazováním obrázků dle dějové posloupnosti, stavěním puzzlí či kostek dle zadané předlohy, atd. Kolbenova Opomenout nelze ani oblast vnímání a řeči. Zrakové vnímání bychom měli rozvíjet zejména prostřednictvím různých pracovních listů, Kolbenově montessori školkách kde bude dítě vyhledávat obrázky, které se budou od ostatních lišit svou barvou, velikostí, tvarem či polohou či přiřazovat k daným Klíčov obrázkům jejich stíny. Prospěšné je stavění puzzlí, mozaik, skládání různých obrázků dle předlohy, apod., čímž u dítěte zdokonalujeme schopnost zrakového rozlišování, zrakové analýzy a syntézy a zrakové paměti. Při rozvíjení sluchového vnímání je velice
důležité procvičovat rytmizaci a vnímání rytmu, rozpoznávání rýmů, sluchovou analýzu a syntézu zejména roztleskáváním různých slov na jednotlivé slabiky, určování počátečních hlásek v daných slovech a v neposlední řadě i sluchovou paměť a fonematický sluch Vysočanská Bednářová, J., Šmardová, V., V oblasti řeči dochází během předškolního období k výrazným změnám ve všech jazykových rovinách, kdy dochází k postupnému přirozenému vyhlazování fyziologických dysgramatismů, dysfluencí a deficitů v artikulaci. Rozvíjet musíme jak montessori školkou Kolbenovou složku obsahovou, tak formální. Obsahová složka řeči je dána schopností formulovat myšlenky, rozsahem slovní zásoby, syntaxí a schopností aplikovat pravidla gramatiky. Naopak formální složka se týká individuálních charakteristik, jako je tvorba hlasu, jeho melodie, výška, výslovnost, artikulační obratnost, plynulost a tempo řeči Přinosilová, D., s. K výrazným změnám dochází i v emoční a sociální oblasti, kdy na počátku předškolního období se dítě v rámci emočního rozvoje učí nejprve rozeznávat a rozumět jednoduchým dětské plavecké Praha 9 Kolbenova