sebepojetí jedince. Dítě, které je chváleno svými rodiči a získává od nich pozitivní zpětnou vazbu, cítí, že je rodiči milováno a respektováno, takové dítě vnímá samo sebe pozitivně. Naopak dítě, které cítí nezájem a odvržení vnímá samo sebe silně negativně Blatiny Kohoutek, R. Dítě začíná používat více slov a začíná tvořit jednoduché věty, často s mnoha agramatismy. Dítě tak dokáže komunikovat s okolním světem a může tak získávat další informace. Současně probíhá rozvoj symbolického myšlení a dítě začíná vnímat rozdíl Luka mezi přítomností a budoucím děním, které je schopno na základě pravidel a jednotného režimu předvídat. Dítě se též učí základním montessori školky Chrášťany normám chování, které přebírá nápodobou od osob ze svého okolí, ke kterým cítí náklonnost a obdiv Přinosilová D. in Opatřilová D. Období předškolního věku označuje R. Kohoutek jako první dětství dítě vyroste během každého roku asi o sedm centimetrů a hmotnost se zvyšuje o dva kilogramy. Na konci předškolního období se začínají prořezávat první stálé zuby. Motorika dětí se vhodných podmínek dle S. Hermové na konci tohoto období již podobá motorice dospělých osob. Děti jsou schopny chodit, běhat, šplhat, skákat, házet a chytat. S. Hermová hovoří stejně jako M. Montessori o senzibilních fázích týkajících se vývoje smyslového vnímání, konkrétně pak procesu slyšení, vidění a hmatání, které by na konci období předškolního věku mělo být již ukončeno a děti jsou tak schopny tyto schopnosti montessori školky Chrášťany
využívat v dalším životě. Tyto formy poznávání je nutné procvičovat, S. Hermová píše, že dítě se je musí naučit. Dítě v předškolním věku se prosazuje skrze svoji aktivitu, která by měla být do jisté míry regulována dospělou osobou. Dítě si dále osvojuje normy chování a začíná vnímat negativně jejich porušování. Dítě se postupně odpoutává od rodiny a začínají vznikat první vztahy s Praha 17 vrstevníky, vznikají první sociální role. Pro dítě tohoto věku je typický egocentrismus fenomenismus a prezentismus. V tomto období se rozvíjí jemná motorika, grafomotorika, zvyšuje se úroveň kresby. Přinosilová D. in Opatřilová D. Jednotlivé vývojové kroky, které u dítěte sledujeme, popsala mimo jiné srovnání s A. C. Looseová, N. Piekertová, G. Dienerová, J. Bednářová a V. Šmardová a vytvořily též Lužiny diagnostické škály pro potřeby průběžné diagnostiky dětí. Vliv rodiny na vývoj dítěte Z hlediska legislativy je ve vztahu k rodině prioritní Zákon č. Sb. o rodině ve znění pozdějších předpisů, který vymezuje základní práva a povinnosti nejen v manželském vztahu, ale také ve vztahu rodičů k dětem. Za první sociální vztah dítěte lze považovat Fontana, D. za vztah k matce, nebo jiné hlavní pečující chřášťanská pražská hlídáme dítěti