možnost navázat na znalosti a dovednosti, které měly děti již upevněny. I tak jsme se snažili, dovolil li to čas, projít celou škálu pomůcek, aby bylo jisté, že dítě nepřeskočilo důležitý prvek při osvojování si určitých znalostí, který by mu později komplikoval Praha 12 další vzdělávání v dané oblasti. Samotné lekce probíhaly v průběhu dvaceti po sobě následujících týdnů, a to vždy ve středu v odpoledních hodinách od do Tento termín byl zvolen především s ohledem na zaneprázdněnost rodičů. Je zjevné a v průběhu lekcí bylo znatelné, že děti v tuto dobu byly značně unavené a bylo nutné zapojit i pohybové aktivity a odpočinkové činnosti. Důležité rovněž montessori školka Ohrobci bylo časté střídání aktivit. Na lekcích se kromě mě podílely též dvě kolegyně, Mgr. Veronika Drašková montessori pedagog a učitelka v Ohrobci montessori školkou mateřské škole a Dis. Klára Konvicová montessori pedagog a učitelka základní školy. Při práci s dětmi tak mohl být zvolen daleko více individuální přístup. Každá z lekcí měla podobnou strukturu, jejíž přesné časové rozvržení se měnilo v důsledku aktuálního počtu dětí a rodičů a probíraném tématu. Základem každé lekce byla společná počáteční elipsa, kde jsme se společně sešli, popovídali si Praha 16 o práci doma a předvedli si úkoly, které si děti měly přes týden vypracovat. Následovala část, kdy byli rodiče pod vedením jednoho pedagoga seznámeni s tématem probíraným na hodině a s materiály, které děti používají. Děti mezitím individuálně pracovaly s
pomůckami, či výtvarným materiálem. Rodiče se poté vrátili zpět do třídy, kde své děti pozorovali při práci. Toto pozorování bylo montessori školky Ohrobec cílené a rodiče si mohli v klidu zjistit, které aktivity dítě upřednostňuje a které aktivity naopak zcela vynechává. V prvních hodinách právě pozorování rodičů bylo velmi komplikované, protože někteří rodiče se neustále snažili pomáhat svým dětem, nebo dělali práci za ně. Na konci každé lekce jsme se sešli opět na elipse, zhodnotili celou hodinu a doporučili práci na doma. Na elipsách jsme vždy zvolili Lahovičky krátké pohybové cvičení, abychom prokrvili organizmus a zvýšili koncentraci dětí. V průběhu lekcí jsme pracovali s těmito montessori pomůckami Smyslová výchova Hmatové destičky jemné, drsné, Zvukové válečky, Tajemné sáčky, Geometrická tělesa, Barevné destičky párování, odstíny, Modré trojúhelníky, Geometrická komoda, Vnímání smysly smyslové receptory a smyslové vjemy, Dřevěné vývojové montessori školky Ohrobec puzzle, Konstrukční trojúhelníky, Odhad času, Stavby konstrukční stavebnice, Růžová věž, Hnědé schody, Červené tyče. Matematika Červenomodré tyče, Hmatové číslice, Vřeténka, Sudá lichá, Náhodný rozklad množství, Zlatý materiál úvodní podnos, Barevné Zdiměřice korálkové schody, Barevné korálkové schody Červenomodré tyče malé, Stovková Další práce se zlatým perlovým materiálem, Sequenovy tabulky Sequenovy tabulky Řadové číslovky, Zlomky čtvrt, půl, celá, Doplňování čísel v řadě, Dělící Jazyková výchova Čtení slov k soukromou školku Praha západ Ohrobec