nástupem na základní školu je velmi důležitý. Dítě, které by se samo necítilo jistě v motorických úkonech, mělo astenickou postavu, či bylo menšího vzrůstu, může vnímat okolí jako nepřátelské, nebo může být samo terčem posměchu. Častá nemocnost chronické onemocnění, či oslabení může vést k častému odloučení od kolektivu, se kterým dítě tak hůře navazuje kamarádské vztahy, dítě se může po návratu z rekonvalescence cítit unaveně, dítě přichází o výklad učitele a společné zážitky s kolektivem třídy Bednářová, J., Šmardová, V. Při posuzování tělesné vyspělosti dítěte pro jeho způsobilost ke školní docházce se také zjišťuje, zda u něho montessori školky Kosoř došlo k proměně postavy. Orientačně k tomu slouží tzv. filipínská míra, která porovnává délku horní končetiny vzhledem k velikosti Praha 16 hlavy, uvádí R. Kohoutek s. Kognitivní funkce jsou závislé ne jejich stimulování v předchozích etapách vývoje dítěte. Dítě by mělo již projít přechodem od prelogického myšlení ke konkrétním logickým operacím Opatřilová, D. V rozumové složce D. Přinosilová s. montessori školkou Kosoři školní zralostí rozumí diferenciované vnímání, záměrnou koncentraci pozornosti, logické zapamatování, analytické myšlení, racionální přístup ke skutečnosti, zájem o zaměstnání s cílem, zájem o nové poznatky, ovládání odposlouchané řeči, schopnost chápání a užívání symbolů, rozvinutí jemné motoriky ruky a vizuomotorickou koordinaci. Práceschopnost dítěte závisí na míře koncentrace na práci, Lahovičky
zejména záměrné, kdy dítě prokazuje schopnost zodpovědného přístupu, smyslu pro povinnost a chuti poznávat. Důležité jsou návyky,