probíhá v naprosté tichosti, nebo jen s maximálně omezeným slovním doprovodem, aby dítě nebylo rozptylováno od pozornosti pohybu. Třífázová vyučovací lekce vychází z učení Eduarda Séquina. Prvním krokem je ukázka učitele, následují otázky typu Ukaž mi, Podej, v Výhledy posledním kroku je dítě vyzváno k pojmenování předmětu. Tato lekce je postupným přechodem od konkrétního vnímání věcí ke schopnosti Jenerálka využívání abstraktních pojmů. Materiály pro jednotlivé výukové oblasti Systém Montesssori pedagogiky má propracovanou metodiku Statenicím montessori školkou vzdělávání včetně vlastních didaktických pomůcek. Těchto pomůcek je velké množství a již několik desítek let je v některých oblastech zcela neměnný, naopak jiné oblasti vyžadují kreativitu pedagogů v rámci tvorby pomůcek vlastních. M. Montessori popisuje základní čtyři vlastnosti, které musí správná montessori pomůcka splňovat Kontrola chyby pomůcka má vždy jedno správné řešení, přičemž dítě je samo schopno přijít, zda výsledek práce s pomůckou je správný, či nikoli. U mnoha pomůcek je kontrola chyby snadná váleček nelze montessori školky Statenice umístit do příslušného otvoru, věž z kostek padá u jiných je třeba použít barevného kódování, nebo šablon se správným řešením. Více abstraktní a náročnější pomůcky pak mohou vyžadovat kontrolu staršího kamaráda, nebo pedagoga. Kontrola chyby nesouvisí jen s pomůckami, ale s celým prostorem třídy. Například lesklé povrchy snadno odhalí špínu, absence měkkých povrchů na spodních částech
nábytku zvukově upozorní na nevhodnou manipulaci s ním. Druhou vlastností pomůcky by měla být její estetičnost. Pomůcky by měly být svým statenické pražské instalatérství