základních emocionálních potřeb dítěte a ekonomická zajištění materiální. Z pohledu společnosti je pak zásadní funkce biologická, tedy reprodukční. J. Dunovský rozlišuje dle funkčnosti rodiny tyto typy Funkční rodina Problémová rodina mírné deficity ve funkčnosti výrazně nenarušují funkčnost rodiny. Dysfunkční rodina narušení funkcí rodiny je často ve všech jejich složkách, rodina vážně narušuje vývoj dítěte, je nutná pomoc odborníků. Afunkční rodina rodina neplní své funkce, dítě je silně ohroženo, pro další vývoj dítěte je vhodnější odloučení od dosavadní rodiny. H. Horká a S. Syslová vymezují některé klíčové aspekty z hlediska působení rodiny Luka na vývoj dítěte. Tyto podmínky spoluutváří povahové, mravní a volní vlastnosti člověka. Demograficko psychologické podmínky se montessori školky Rudná zabývají strukturou rodiny a její vnitřní stabilitou. Materiálně ekonomické podmínky jsou spojeny se zaměstnaností a ekonomickým Rudné montessori školkám zařazením rodičů, spotřebou rodiny ve smyslu životní úrovně a technické a materiální podmínky v rodině. Kulturně pedagogické podmínky pak shrnují hodnotovou orientaci a vzdělanost rodičů, výchovný styl a vztah se školským zařízením. Při nevyhovujících podmínkách může docházet k deprivaci dítěte. D. Fontana s. popisuje poznatky E. E. Maccbyové a J. A. Martina o stylu rodinné péče a následným Blatiny chováním dítěte. První dimenze je založena na kontrastu péče vyžadující ovládající a péče nevyžadující a neovládající. Druhá
dimenze proti sobě staví péči přijímající reagující na dítě orientovanou a péči odmítající nereagující orientovanou na rodiče. Tyto dvě dimenze se vzájemně kombinují, a tak dávají čtyři odlišné vzorce chování v péči o děti Rodičovské styly Autoritativní montessori školkami Rudnou rodiče jsou důslední ve svém jednání, vyžadují od dětí rozumné a společensky přijatelné chování, o své děti pečují a zajímají se Praha 17 o jejich názory. Děti v těchto rodinách jsou nezávislé, kamarádské, otevřené, spolupracují a cílevědomé. Autoritářský rodiče prosazují mocenský přístup bez komunikace, vyžadují bezmeznou úctu a poslušnost. Děti pak mají sklon k sociální izolaci, dívky bývají závislé a bez motivace, chlapci vykazují agresivitu vůči vrstevníkům. Shovívavý rodiče kladou minimální nároky na dítě, orientují se Lužiny na dítě, reagují na jeho potřeby. Děti jsou kladně citově laděné, ale nesamostatné, hůře se ovládají, postrádají společenskou odpovědnost, jsou možné sklony k agresivitě. Zanedbávající rodiče nekomunikují s dítětem, nemají zájem o jeho potřeby a zájmy. Děti se