vnímání, sociálního chování i samostatnosti řeči. Vývoj mentální je hodnocen i ve smyslu úrovně inteligence. R. Kohoutek dělí vývojová stadia dítěte do šesti let takto prenatální perinatální novorozenecké do šesti týdnů, M. Kašparová a P. Kašpar in Květoňová Švecová L. uvádí do čtyř týdnů kojenecké od šesti týdnů po jeden rok stadium batolete od jednoho do tří let předškolní Blatiny věk od tří do šesti let, M. Kašparová a P. Kašpar in Květoňová Švecová L. uvádí od čtyř do pěti let Prenatální období dělí R. Kohoutek na období zárodečné do dvou měsíců od početí a období plodu od třetího do desátého lunárního měsíce. Zmiňuje nejen škodlivost toxinů na vývoj dítěte, ale také schopnost plodu od šestého měsíce vnímat emocionální pocity matky, která tímto může Praha 17 ovlivnit zdravý psychický a osobnostní vývoj dítěte. Perinatální období představuje pro dítě nepříjemný šok. Nyní se stává Chýní montessori školek samozřejmostí snaha o příjemnou atmosféru při porodu. U porodu může být přítomen otec, dítě se po narození nechává s matkou, aby tak mohlo vzniknout silné citové pouto mezi dítětem a rodiči Opatřilová, D. Novorozenecké období dítě z větší části prospí. Doba bdění montessori školkou Chýně je asi čtyři hodiny za den a je velmi nepravidelná a spánkový cyklus se upravuje postupně. Dítě má vrozeny reflexy dýchací, sací, polykací, uchopovací, vyměšovací, polohové, obranné, hledací Opatřilová, D. Dítě má již vyvinut také percepční aparát, který
dovolí vzniku já a spolu s CNS se postupně rozvíjí. Dítě rozvíjí i formy učení nápodoby a podmiňování Kohoutek, R. Kojenecké období motorický vývoj nás v tomto období velice zajímá, protože je důležitý pro další fáze rozvoje dítěte. V tomto období dochází k výcviku paží a rukou, které dítě používá na prozkoumávání okolí pomocí hmatu, dítě se postupně přes otáčení a sed začíná Luka stavět do vzpřímeného držení těla. Dítě se začíná samostatně pohybovat Hermová, S. Dítě je silně fixováno na osobu, která Lužiny uspokojuje jeho potřeby, vzniká zde silné pouto mezi dítětem a matkou. Toto vzájemné soužití je velmi důležité pro budoucí duševní montessori školkami Chýni rozvoj dítěte. Dítě začíná chápat některá slova a rozumět jednoduchým pokynům Kohoutek, R. Dítě je schopno úsměvu od prvního měsíce života, ve třetím měsíci již jím reaguje na oslovení. Stále více vyžaduje pozornost okolí, která se mu líbí. V devátém montessori školky Chýně měsíci již může reagovat podrážděně na cizí osoby a neznámé situace, naopak ke známým lidem pociťuje náklonnost Květoňová Švecová, L. Období batolete dle D. Přinosilové in Opatřilová D. je toto období charakteristické rozvojem samostatné lokomoce a řeči. plavat kojenec Prahou západ Chýní