opožděním kognitivního vývoje Děti s pomalejším nebo nerovnoměrným kognitivním vývojem Děti s výraznější nezralostí v některé z dílčích oblastí kognitivního vývoje Děti nezralé v oblasti práceschopnosti Děti nezralé v oblasti emocionálně sociální I když většina dětí je před svými šestými narozeninami zralá na nástup na základní školu, mnoho z nich povinnou školní docházku v následujícím školním roce nenastoupí. Existují další faktory, které ovlivňují vstup dítěte do školy. Pokud rodina prochází jakoukoli Praha 16 krizí, která by dítě psychicky zatěžovala, je vhodné popřemýšlet o možnosti odkladu. Počátek školní docházky je pro dítě i rodiče montessori školky Vraná nad Vltavou dalším stresovým faktorem, který by už tak napjatou situaci v rodině mohl vyostřit. Další skupinou dětí, kterou je potřeba zmínit jsou děti na školu připrané, rodina neprochází krizí, ale rodiče samy chtějí dítěti oddálit nástup na základní školu, často z důvodu vlastní nepřipravenosti, či pocitu, že prodlužují dítěti dětství. Samozřejmě se najdou i rodiče, kteří chtějí, aby jejich dítě Lahovičky naopak začalo navštěvovat základní školu o rok dříve. Pokud je jejich úsudek mylný a své dítě příliš přeceňují, jsou většinou přesvědčeni, aby dítě ponechaly v mateřské škole. Pro dítě je ideální nastoupit v roce, kdy je na základní školu připraveno. Nezralým dětem často stačí roční odklad školní docházky, jiné potřebují cílenou péči a podporu Bednářová, J., Šmardová, V. Shrnutí Před školka montessori Vraném
nástupem dítěte na základní školu je potřeba věnovat pozornost jeho školní zralosti a školní připravenosti. Pro dítě i jeho rodiče je vstup na základní školu velmi důležitým mezníkem, který mění jejich sociální zařazení. Neúspěch ve škole může dítěti i celé Praha 12 rodině zásadně změnit postoj ke vzdělávání. Proto je již v předškolním věku důležitá pedagogická diagnostika, která může upozornit Vraným montessori školka na nesrovnalosti ve vývoji dítěte. Pedagog pak může navrhnout vhodné podmínky pro rozvoj oslabených funkcí. Před vstupem do školy je vhodné dětem, u kterých byl zjištěn nerovnoměrný vývoj, navrhnout test školní zralosti, který prokáže připravenost dítěte na vstup na základní školu. Výzkumný projekt Cíle výzkumu, metodologie Cílem výzkumného šetření je zjistit, zda dojde ke zlepšení výsledků dětí