v samostatné činnosti a v organizování aktivit podle jejich libosti. To vše je způsobeno díky klidné atmosféře, která ve třídě panuje po celý den. Hlavním heslem Montessori pedagogiky je Pomoz mi, abych to dokázal sám. Úkolem dospělých není formovat dítě, manipulovat s ním nebo mu odstraňovat z cesty překážky, ale udělat vše pro to, aby si vlastními silami a tempem osvojovalo nové vědomosti a dovednosti a Jiřího z Poděbrad začleňovalo se do světa, který ho obklopuje. Maria Montessori to pojmenovala takto Dítě, které opustí tělo matky, nevstupuje do přírodního prostředí, ale do prostředí civilizace, v které se odehrává život dospělých. Jedná se vlastně o nepřirozené prostředí, stojící nad přírodou a zřízené vlastně na její úkor. Montessori, Maria. In Jeřábkova, s. Proto je za nej důležitější faktor považována svoboda Flora dítěte a podněcování jeho aktivity. Svoboda zde znamená volnost, osvobození a nezávislost. Z toho pak vyplývá spontánní aktivita, která je východiskem pedagogické práce. Tímto postojem se Montessori pedagogika liší od ostatních. Základní výchovnou metodou je tedy svobodně volená činnost, která vychází z potřeb dítěte a není vynucovaná zvenku. Mateřská škola a její prostředí podněcují volbu činnosti tím, že je pro dítě připravené, respektuje jeho vývoj, odpovídá jeho úrovni, vychází vstříc jeho vnitřní organizaci a zároveň ho montessori školky Vinohrady vede k dosažení vyšší úrovně Zelinková, Dítě má právo na spontánnost a svobodný vývoj. Proto se u něj využívá zájmu o danou věc. montessori školku Vinohrad
Není třeba neustále děti motivovat, ale využívá se chvíle, kdy dítě projeví o danou činnost zájem nebo kdy se dítě nechá strhnout montessori školky Vinohrady kolektivem. Děti mají svá pravidla Janků, s. K velkému překvapení dospělých se dítě v této svobodě mnohému naučí. Nenechá se vyrušovat, rozptylovat a nepotřebuje pomoc od dospělých. Úkolem dospělého je ukázat mu možnosti. Cíle Koťátková uvádí, že hlavním soukromé jesle na Praze 4 Vinohradech