Jsou to například dřevěné vkládací obrazce pro rozpoznávání tvarů čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh, lichoběžník, elipsa apod K tomu je vytvořena dřevěná skříňka, která obsahuje několik úzkých šuplíků nad sebou, ve kterých jsou tyto geometrické tvary uloženy. Jedna zásuvka obsahuje kruhy různého průměry, jiná šest různých trojúhelníků, další čtverec a pět obdélníků lišících se šířkou, dále mnohoúhelníky o pěti až deseti stranách. V dalším šuplíku mohou být různé tvary vejce, elipsa, kosočtverec, Jiřího z Poděbrad lichoběžník apod Dítě se prsty dotýká jednotlivých tvarů, obtahuje je a poznává je. Jedná se o přípravu ruky na kreslení. S touto pomůckou jsou spojené různé sady kartiček, na kterých jsou zobrazeny jednotlivé obrazce. Stejně jako u ostatních pomůcek, také u Flora vkládání obrazců práce s nimi poskytuje dětem okamžitou kontrolu. Obrazec nelze vložit na jiné místo, než kam patří. To umožňuje jejich montessori školce Vinohrady samostatnou činnost. Mnozí psychologové mluvili o smyslu stereognostickém, tedy o schopnosti poznávati tvar pohybem svalů na ruce, která sleduje obrysy pevných těles Montessori, str. Dále jsou součástí této skupiny pomůcek tělesa měřická, která jsou vyrobena v modré barvě. Jedná se o tato tělesa koule, hranol, jehlan, válec a kužel. Dítě má možnost si tělesa se zavřenýma očima ohmatat a pojmenovat je. montessori školky Vinohrady Posledním smyslem rozvíjeným v této vzdělávací oblasti je sluch. Ten je velice úzce spjat s pohybem, který se odehrává kolem dítěte.
Nácvik sluchu počíná již v oblasti praktického života, a to cvičením ticha a nehybnosti. Následný pohyb pak doprovází zvuky, které Vinohrady montessori školkami trénují dětský sluch. Nejprve učitel trénuje dětský sluch rozlišováním mluveného slova, hudebních nástrojů a dalších zvuků z běžného života. Jde o rozlišování čtyř základních zvuků ticho, lidská řeč, hluk a hudební tóny. Rozlišování zvuků u lidské montessori školky Vinohrady řeči pokládá základy pro vědomosti spojené s abecedou. Pomůckou pro rozvoj sluchu jsou například krabičky, které vydávají zvuky Rajská zahrada odlišné intenzity. Krabičky jsou vždy v páru a úkolem dítěte je rozeznat stejně znějící krabičky. Další pomůckou jsou zvonečky, Náměstí Míru které vypadají totožně, ale každý vydává jiný tón po udeření paličkou. V šesti až sedmi letech je již dítě schopno rozeznat jednotlivé tóny a pojmenovat je. Tím jsou položeny základy pro pozdější hudební výchovu. Montessori, str. Smyslová výchova týkající se dětí ve věku od tří do šesti let samozřejmě obsahuje velice širokou škálu pomůcek a aktivit. V této kapitole jsem uvedla jen některé soukromé jesle na Praze 4 Vinohradech