často používaným prostředkem při výchově. Otázkou ale zůstává, zda jsou opravdu tolik nezbytné a zda přispívají v pozitivním smyslu slova. Odměny a tresty znamenají pouze náhražku pro situace, kdy sami nedokážeme vytvořit podmínky pro vnitřní motivaci. Mnoho lidí stále věří v jejich pozitivní funkci a nedokáže si výchovu bez těchto dvou pojmů představit. K čemu vlastně odměny a tresty slouží Určitě Praha 22 donutí člověka, aby něco udělal či neudělal. To zajisté platí. Avšak dlouhodobý pozitivní účinek se zde vytrácí. Naopak mohou představovat značné riziko pro vývoj dětské osobnosti, která se může stát na odměnách či trestech závislá. Odměny a tresty jsou ve montessori školce Kolovratech škole využívány prostřednictvím známek, poznámek, pochval či pokárání a především soutěží. Montessori způsob výchovy se tedy používání odměn a trestů vyhýbá. Odměny a tresty mají dva společné rysy. Jedním z nich jsou příčiny například proč se něco stalo, kterými se nezabýváme vůbec nebo jen povrchně. V současné době to při výchově vypadá tak, že pokud rodič či učitel ukládá trest pro odstranění nežádoucího chování, pak už se nezajímá tolik o příčinu onoho nežádoucího chování. Avšak trest problém nevyřeší. Pacov Druhým společným rysem pro odměnu a trest je manipulace s lidmi. Často můžeme slyšet věty typu pokud to neuděláš, nedostaneš toto nebo Kolovraty montessori školku udělej toto a za odměnu dostaneš tamto. Nováčková, str. Tresty Trestání ve většině případů souvisí s mocenským autoritativním
způsobem výchovy. Otázka trestů rozděluje lidi do dvou skupin. Ti, co tresty preferují a používají, a ti, kteří se staví proti tomuto způsobu výchovy. Je nutné si uvědomit, že tresty jsou rizikové pro zdravý duševní a sociální vývoj dítěte. Neexistují žádné správné, přiměřené či nutné tresty. Jakýkoliv trest je rizikem svojí podstatou Kopřiva, Nováčková, Nevolová, Kopřivová, str. To