učitel požádán. Umět naslouchat a ptát se. Respektovat dítě, které pracuje, a nevyrušovat ho. Respektovat chybující dítě, aniž by ho školka montessori Vršovic učitel hned opravoval. Respektovat odpočívající dítě, které přihlíží práci jiných, aniž by ho učitel rušil. Nadchnout děti pro Eden práci. Nechat pocítit, že se dítě může na učitele vždy spolehnout, ale pomoc nevnucovat. Nabízet dítěti, které dokončilo práci, svoji duši. Stejně tak bych ráda uvedla také některé požadavky dítěte na svého učitele, které uvádí Ludwig str. Nerozmazlovat. Zacházet na Vršovicích montessori školkami rovinu. Nenutit. Neslibovat. Nedělat za mě nic, co mohu udělat sám. Nekázat. Neochraňovat před následky mého chování. Nevěnovat mým neduhům tolik pozornosti. Neodvracet se, když chci něco vědět. Omlouvat se. Nenaznačovat, že jsi neomylný. Nemít strach, když se bojím já. Nezapomínat na povzbuzování. Nenechat se vyvést z míry. Nevyžadovat vysvětlení mého špatného chování atd. VZDĚLÁVACÍ OBLASTI PRO ROZVOJ VĚDOMOSTÍ, DOVEDNOSTÍ A POSTOJŮ DLE METODY MONTESSORI Výuka dle metody Montessori rozděluje vzdělávání do pěti oblastí. Tyto oblasti jsou charakteristické jak pro mateřskou, tak pro základní školu. V mateřské škole se začíná s výukou všech pěti oblastí. Na základní škole však první dvě oblasti již ztrácejí svůj význam, neboť k osvojení vědomostí a dovedností příslušných pro dané oblasti došlo už v předškolním věku. Jedná se o těchto pět vzdělávacích oblastí Praktický život Smyslová výchova Kosmická výchova Flora
Jazyk Matematika Praktický život Význam této vzdělávací oblasti je postaven na rozvoji samostatnosti a nezávislosti dítěte. Proto činnosti praktického života nabízíme dětem v mateřské škole již od jejich nástupu, tedy dvou a půl let. Ale činnosti praktického života lze aplikovat i u dětí rok a půl starých. Jakmile si dítě osvojí vědomosti a dovednosti praktického života, pak je připraveno přejít k montessori školky Vršovice činnostem z dalších oblastí a praktický život již pro dítě nemá takový význam. V té chvíli je spíše místem, kam si dítě chodí odpočinout. Cvičení praktického života trénují v dětech soustředění, které je u dalších vzdělávacích oblastí nezbytným