příprava prostředí Svoboda dítěte, jeho pohybu a volby činností Jak uvádí Helen Helmingová str. Maria Montessori vyčleňuje tři fáze, které charakterizují polarizaci pozornosti. Společně tvoří uzavřený pracovní cyklus. fáze příprava fáze velká práce fáze vnitřní Praha 22 fáze klidu První fáze je tou nejdůležitější. Vyznačuje se neklidem a hledáním. Dítě se připravuje na bádání, zkoumání, poznávání, seznamování se s věcmi apod. Vychází při tom ze svých vnitřních potřeb, podle kterých se řídí tím, co ho přitahuje. V Voděrádky první řadě ovlivňují dětskou pozornost vnější znaky. Těmi jsou například hmotnost, tvar, barevnost, rozměry atd. Ve druhé řadě mají montessori školky Benice na dětskou pozornost vliv zkušenosti dětí, které mají pevně zafixované. Vliv vnější znaků tak ustupuje do pozadí, ale neztrácí svůj smysl. Pouze do popředí vystupuje již hledání podstaty věci. Tím je položen základ pro budoucí úmyslné učení. Zelinková, str. Druhá fáze označovaná jako velká práce následuje ihned po fázi přípravy. Teprve ve chvíli, kdy má dítě připraveno vše potřebné k práci, montessori školkám Benicím může začít s danou prací. Aby práce byla kvalitní, pak nelze podcenit přípravu. U dětí je častá spíše pomalá a rozvážná příprava na práci, což je pro výsledek činnosti pozitivem. Jakmile dítě začne pracovat na dané práci, plně se do ní ponoří a okolí přestane vnímat. Nenechá se při své činnosti ničím vyrušit. V průběhu práce se mohou vyskytnout problémy, které se dítě snaží vyřešit, aby
se mohlo posunout ke správnému dokončení práce. Charakteristickým rysem pro druhou fázi je zaujetí pro práci. V průběhu činnosti je montessori školku Benic pozornost dítěte spojena pouze s předmětem, se kterým dítě pracuje. Soustředí na něj všechny své smysly. Ostatní orgány, které nejsou v tu chvíli používány, jsou v klidu. Tak vzniká jednota ducha, pohybu a smyslů, kterou pak můžeme nazvat úspěšnou koncentrací. Čím hlubší koncentrace pozornosti to je, tím více jsou poznatky trvalejší. Učitel může ovlivnit celý tento proces hned v počátku, tedy při výběru činnosti. Práci provádí dítě opakovaně do té doby, než dojde k uspokojení danou činností. K opakování činnosti může Pacov docházet například každý den. A nic by nemělo toto opakování přerušovat. Zelinková, str. Helmingová, str. Ve třetí fázi dochází ke zklidnění. Dítě si zpracovává své nové poznatky, které získalo. Prožívá pocity radosti a uspokojení. Třetí fáze se vyznačuje Benice montessori školkou úklidem předmětů, se kterými dítě pracovalo, zpět na své místo. A to ve své původní podobě, aby bylo vše nachystáno k práci pro dalšího zájemce. Zelinková, str. SENZITIVNÍ FÁZE VÝVOJE Toto jsou fáze zvláštní připravenosti pro osvojení zcela určitých schopností,