který je potřeba dodržovat. V této kapitole se tedy zaměřím na to, jak přistupovat k výuce a jak pracovat v Montessori prostředí. Maria Montessori člení techniku výuky do dvou etap str. etapa úvod do práce s pomůckou etapa vyučovací lekce Úvod do práce s pomůckou V této montessori školky Lipany první etapě je potřeba se nejprve zaměřit na to, že učitelka potřebuje soustředit pozornost dítěte jediným směrem. To znamená, že pokud chce dítěti představit nějakou pomůcku, pak u toho učitelka nesmí odbíhat a musí věnovat pozornost pouze této ukázce. Kolem pomůcky, Voděrádky kterou může položit na stůl či na koberec, by nemělo ležet nic jiného. To by představovalo rušivý element. Učitelka by mimo jiné měla probudit v dítěti zájem o danou pomůcku, což se jí nepovede, pokud její přístup bude spíše lhostejný. Dítě pomůcka zaujme tehdy, kdy vidí nadšení pro pomůcku i u své učitelky. Po prvotní přípravě pracovní plochy a pomůcky přichází na řadu názorná ukázka. Při té Praha 22 učitelka dítěti ukáže, jak se s pomůckou pracuje. Je potřeba dodržet přesný postup při práci s pomůckou, který je vždy stejný. Ukázku provádí sama učitelka, aniž by jí do toho dítě nějak zasahovalo. Po ukázce přenechá učitelka prostor dítěti, aby si činnost mohlo Lipany montessori školek vyzkoušet samo a následně pracovat s pomůckou již bez pomoci učitelky. Příklad ukázky V praktickém životě si učitelka vezme tác s pomůckou z police. Položí si tác na židli. Na stůl si rozprostře podložku a na ni vyskládá všechny části pomůcky z tácu. Tác vrátí
do police. Pokud se jedná o přelévání z jedné nádoby do druhé, pak učitelka uchopí nádobu a názorně předvede a několikrát zopakuje.